https://www.traditionrolex.com/26
30.11.2014 (niedziela), godz. 18:00
Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski K.
Pendereckiego „ARBORETUM”
Sala Koncertowa im. Krzysztofa Pendereckiego
Zespół Szkół Muzycznych w Radomiu, ul. 25 czerwca 70
Koncert finałowy
Maciej Żółtowski – dyrygent
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie utwory zakwalifikowane do finału konkursu ARBORETUM:
1. Stefano Bonilauri – Mare Interrotto per tradici archi
2. Giovanni Dario Manzini – A Current Under Picked his Bones in Whispers
3. Fabio Nieder – 3 unvollendete Portreits für Streich orchester
4. Satoshi Ohmae – Symphonic canticle for string orchestra
5. Rita Ueda – ice melting... trickling gently...
6. Guo Yuan – Three Times - for string orchestra
Koncert z udziałem jurorów i przewodniczącego jury – prof. Krzysztofa Pendereckiego
Normalny: 20 zł, ulgowy: 17 zł
Szkoła Muzyczna: 11 zł
Koncert w ramach abonamentu
http://www.rok.art.pl/koncert.php?id=257
II edycja Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego
ARBORETUM dobiega końca. 30 listopada (niedziela) dowiemy się, który z sześciu
finalistów otrzyma laury zwycięstwa, a tym samym uznanie samego Krzysztofa
Stefano Bonilauri (Włochy), Giovanni Dario Manzini (Włochy), Fabio Nieder
(Niemcy), Satoshi Ohmae (Japonia), Rita Ueda (Kanada), Guo Yuan (Chiny) to nazwiska
kompozytorów, którzy zostali wyłonieni w trakcie obrad jury I etapu spośród
118 nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do finału konkursu.
Autorzy najlepszych kompozycji już 28 listopada przyjadą do Radomia, aby przyjrzeć
się próbom Radomskiej Orkiestry Kameralnej. A potem nie pozostanie im nic innego jak
cierpliwie czekać na werdykt głównego jurora, prof. Krzysztofa Pendereckiego. Koncert
finałowy odbędzie się 30 listopada 2014r. (niedziela) o godz.18:00 w Sali Koncertowej
im. K. Pendereckiego. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną
zapadnie decyzja, kto w tym roku otrzyma lur zwycięstwa. Przyznane zostaną trzy nagrody
W tym roku zostanie przyznana także nagroda publiczności. W trakcie przerwy każda
osoba z obecna na koncercie będzie mogła wskazać na przygotowanych wcześniej kartach
do głosowania jeden z utworów, który jej zdaniem był najlepszy. Po przeliczeniu głosów,
kompozycja, która uzyska największe poparcie otrzyma nagrodę publiczności w wysokości
5 000zł. Będziemy mieli okazję przekonać się, czy zdanie profesjonalisty jest zgodne z
gustami osób na widowni.
Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego
specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory
oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Paweł Mykietyn i Maciej Żółtowski. Do
drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry
Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac.
Jury obradowało w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w pierwszych dniach
września. Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało
poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho
kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często
nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się
nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających trzy dni obradach, jurorzy uzgodnili
werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że
finaliści pochodzą z bardzo różnych stron świata, niestety tym razem żaden z Polaków nie
przeszedł do drugiego etapu.
Celem organizowanego konkursu jest wzajemne zbliżenie muzyki współczesnej i
publiczności regularnych koncertów filharmonicznych. Dotychczas realizowane konkursy
nie uwzględniały udziału publiczności podczas finalnego wyboru laureatów. Unikalne jest
też powierzenie funkcji jurora na tym etapie jednej osobie. Będzie to tym samym konkurs
autorski, w którym odpowiedzialność nie będzie rozłożona na kilka, często bliżej nie znanych
osób. Wzorem jest tu dla nas organizowany od wielu lat z wielkim powodzeniem konkurs
Toru Takemitsu Composition Award w Tokyo, gdzie funkcję głównego jurora powierza
się co roku wielkiemu autorytetowi świata muzycznego. Zderzenie, teoretycznych często,
koncepcji kompozytora z żywym wykonaniem i wydanie ostatecznego werdyktu dopiero
po nim, otwiera drogę do włączenia prawdziwie wartościowych utworów w regularny obieg
artystyczny. Jest to także koncepcja niesłychanie atrakcyjna dla publiczności, której przybliża
się proces wartościowania nowej muzyki, a także sprawia się, że u współczesnego słuchacza
rozbudzona zostaje ciekawość rzeczy nowych, a nie tylko tych znanych i powszechnie
lubianych. Muzyka współczesna przestaje być w ten sposób domeną specjalistów i bywalców
elitarnych festiwali. Konkurs zaowocuje także powstaniem wielu nowych dzieł, z których
sześć doczeka się światowego prawykonania podczas tego koncertu finałowego w Radomiu.
Honorowy Patronat nad Konkursem Arboretum objął Prezydent Miasta Radomia,
Andrzej Kosztowniak oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patron medialny – Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura.
MECENASEM KONKURSU jest International Tobacco Machinery Poland SP. Z O.O. –
producent innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu tytoniowego www.itmgroup.eu
International Tobacco Machinery Poland Sp. z o.o. jest związana z regionem Radomia od
1991 roku. Firma dba o zachowanie najwyższych standardów w obszarze zrównoważonego
rozwoju a w swojej działalności kieruje się zasadami społecznej odpowiedzialności bizensu.
Od lat angażujemy się w kwestie wspierania społeczności lokalnych, budując trwałe,
oparte na wzajemnym zaufaniu relacje. Przez wszystkie lata funkcjonowania ustanowiliśmy
ponadpokoleniowe dziedzictwo odpowiedzialności względem mieszkańców regionu, tworząc
przy tym wyjątkowe miejsce do pracy. Działamy w określony sposób, bo chcemy postępować
zgodnie z tym co jest właściwe dla naszego biznesu dzisiaj, ale też co jest właściwe dla ludzi
i naszego otoczenia w przyszłości. Koncentrujemy się na rozwoju naszych pracowników w
ramach własnej organizacji, w tym celu konsekwentnie budujemy plany rozwoju i sukcesji
na poziomie krajowym i międzynarodowym. Naszym celem jest nie tylko zaspokojenie
bieżących potrzeb naszych pracowników, klientów i organizacji samej w sobie, ale przede
wszystkim zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości.
Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Paweł Mykietyn rozpoczął swoją błyskotliwą karierę w bardzo młodym wieku i od początku
znaczyły ją liczne sukcesy w kraju i za granicą. W 1993 roku zadebiutował utworem
La strada na Festiwalu „Warszawska Jesień”, będąc jeszcze studentem kompozycji u
Włodzimierza Kotońskiego. Odniesiony na „Warszawskiej Jesieni” sukces zaowocował
zamówieniem kompozytorskim festiwalu, w wyniku którego powstał utwór Eine kleine
Herbstmusik. Wykonany w 1995 roku, uznany został za jedno z najważniejszych wydarzeń.
W tym samym roku kompozycja 3 for 13, napisana na zamówienie Polskiego Radia,
zdobyła pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w
kategorii twórczości młodych kompozytorów. W roku 1996 taką samą nagrodę na IV
Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Amsterdamie otrzymała
Epifora na fortepian i taśmę. Kolejne edycje „Warszawskiej Jesieni”, przynosiły następne
utwory Mykietyna: Koncert fortepianowy w roku 1997, Commencement de siècle (1999),
Shakespeare’s Sonnets (2000), wreszcie operę Ignorant i szaleniec (2001).
Muzyka Pawła Mykietyna ma żywiołowy, nieraz nawet agresywny charakter i wyrazistą
strukturę. Kompozytor ostentacyjnie korzysta z harmoniki dur-moll, wprowadzając fragmenty
tonalne na zmianę z odcinkami o swobodnej harmonii. Sięga też po tradycyjne struktury
melodyczne, przekształcając je na swój sposób. Mykietyn wydaje się być wzorcowym
przykładem twórcy postmodernistycznego, bez żadnych kompleksów czerpiącego zarówno
inspirację, jak i materiał z wszelkich możliwych źródeł. Komponowanie jest w znacznej
mierze układaniem puzzli z gotowych elementów. Muzyka Mykietyna budzi wiele emocji.
Jej entuzjastami są zwłaszcza młodsi słuchacze, których fascynują mocne brzmienia i ostre
Paul Patterson (ur. 1947), rozpoczął edukację muzyczną w Royal Academy of Music w
Londynie w 1964 roku, najpierw w klasie puzonu, kierując następnie swoje zainteresowania
w stronę kompozycji. Jako uczeń Richarda Stokera, Elisabeth Lutyens i Richarda
Rodneya Bennetta bardzo szybko zaczął osiągać sukcesy na niwie kompozytorskiej. Od
lat współpracuje z Royal Academy, początkowo zajmując stanowisko kierownika katedry
kompozycji i muzyki współczesnej (1987-1997), a obecnie profesora klasy kompozycji. Jego
twórczość, szczególnie w dziedzinie muzyki chóralnej, jest niezwykle obfita i różnorodna.
Kompozytor ma dar tworzenia dzieł, które są zarówno przystępne, jak i pełne wyzwań dla
wykonawców i dla publiczności. Dar ten zaowocował szeregiem wielkich dzieł chóralnych,
dzięki którym stał się sławny na całym świecie. Są to m.in.: The Mass of the Sea (1983),
Stabat Mater (1986), Te Deum (1988), Magnificat (1993), oraz niedawno skomponowane
Hell's Angels (1998) i Millennium Mass (2000).
Jego pozycję w świecie muzycznym ugruntowały wykonywane w wielu krajach świata
takie utwory, jak: Time Piece (1972) – utwór skomponowany dla King's Singers, Cracowian
Counterpoints (1977), stale obecny w programach międzynarodowych tournées zespołu
London Sinfonietta, Koncert skrzypcowy (1992) – wykonywany w salach koncertowych w
USA, Francji, Turcji i Wenezueli, a także Little Red Riding Hood (1992), który cieszy się
niegasnącym powodzeniem i uznaniem od premiery. W 1997 roku, z okazji pięćdziesiątych
urodzin, sylwetka i dokonania kompozytora zostały zaprezentowane w BBC Radio 3, w
popularnej audycji Kompozytor tygodnia. Zajmował wiele zaszczytnych stanowisk, m.in.
Kompozytor–Rezydent South East Arts w Canterbury w 1970 roku, Dyrektor Artystyczny
Exeter Festival (1991-1997), a obecnie Kompozytor–Rezydent Narodowej Orkiestry
Młodzieżowej Wielkiej Brytanii. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in.: honorowy medal
polskiego Ministerstwa Kultury za wysiłki na rzecz promowania polskiej muzyki w Wielkiej
Brytanii (1987) oraz Leslie Boosey Award, którą przyznało mu w 1996 r. Performing Rights
Society i Royal Philharmonic Society za wybitne zasługi w dziedzinie muzyki współczesnej.
Maciej Żółtowski (ur. 1971 r. w Warszawie) – dyrygent i kompozytor. Ukończył
z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Mariana Borkowskiego oraz, również z
wyróżnieniem, dyrygenturę w klasie prof. Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F.
Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich,
kształcąc się pod kierunkiem Jurija Simonova w Budapeszcie, Gianluigi Gelmettiego w
Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Zoltána Peskó i László Tihanyi na International
Bartók Seminar w Szombathely (Węgry).
Za osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz
stypendium im. Tadeusza Bairda ufundowane przez Alinę Baird. W 1997 r. przebywał na
stypendium niemieckiego Stiftung Kulturfonds w Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf. Jest
laureatem II nagrody w konkursie kompozytorskim Musica Sacra (1995 r.), jest także finalistą
III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu
w Tokio. W 2000 r. został nagrodzony stypendium dla młodych dyrygentów Japońskiej
Fundacji Muzycznej JESC. Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony
Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Pracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Deutsches Kammerorchester
Berlin, Savaria Symphony Orchestra (Węgry), Cyprus State Orchestra (Cypr), Basler
Festivalorchester (Szwajcaria), Pilsen Philharmonic (Czechy), Wuhan Symphony Orchestra
(Chiny), Mikkeli City Orchestra (Finlandia), Sinfonia Finlandia Jyväskylä (Finlandia),
Vogtland Philharmonie (Niemcy), Orchestra da Camera del Trasimeno (Włochy), Orquesta
Sinfónica del Estado de México, Orquesta Sinfónica de la Universidad de Guanajuato,
Orquesta Sinfónica de la Universidad Autónoma de Nuevo León (Meksyk), Çukurova
State Symphony Orchestra (Turcja) oraz Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą
Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Koncertował także z zespołami Wota Percussion Group, Warszawską Grupą Perkusyjną,
zespołem Camerata Vistula oraz Polską Orkiestrą Jeunesses Musicales. Jego interpretacje
polskiej muzyki współczesnej utrwalone są na kilku płytach wytwórni Acte Préalable. Ma na
swoim koncie także nagrania muzyki filmowej. Utwory Macieja Żółtowskiego wykonywane
były na wielu festiwalach m.in. Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach, legnickie
Conversatorium, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku, Musica Polonica Nova
we Wrocławiu, festiwal Jeunesses Musicales w Kielcach, Warszawskie Spotkania Muzyczne,
festiwal Europe-Asia w Kazaniu (Tatarstan - Rosja), Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki,
Past and Future w Odessie, Roaring Hooves w Mongolii, Sound Ways w St. Petersburgu,
Composium 1999 w Tokio, Białoruska Jesień Muzyczna w Mińsku, Światowe Dni Muzyki
2002 w Hongkongu a także na licznych koncertach w kraju i za granicą.
Maciej Żółtowski był w latach 1996-2004 pedagogiem w Akademii Muzycznej im F.
Chopina w Warszawie. W latach 1994-1996 był przewodniczącym Koła Młodych przy
Związku Kompozytorów Polskich. Był członkiem Kolegium Muzycznego Polskiego
Radia w latach 1996-1997. W latach 1995-2000 i 2001-2003 był kolejno Sekretarzem
Generalnym i Prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej
Jeunesses Musicales. Sprawował także funkcję Sekretarza Oddziału Warszawskiego
Związku Kompozytorów Polskich. Od 2010 r. jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki
W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Państwowej
Orkiestry Cypru (Cyprus State Orchestra – Nikozja), z którą poprowadził przeszło
osiemdziesiąt koncertów, przedstawień baletowych i operowych, a także kilka tournee
zagranicznych – m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, Danii i Grecji. Współpraca ze Steinway
Club – Cyprus zaoowocowała utrwalonymi na płytach koncertami z takimi artystami jak
Dimitris Sgouros i Thomas Duis, czy niecodziennym „Koncertem na dziesięć fortepianów i
orkiestrę”. W 2007 r. Maciej Żółtowski został powołany na stanowisko Dyrektora Naczelnego
i Artystycznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej.
https://www.traditionrolex.com/26