https://www.traditionrolex.com/26

Radom Kulturalny
Facebook YouTube
« wróć do MUZYKA
  • 21-11-2014

    Arboretum - Koncert finałowy

    30.11.2014 (niedziela), godz. 18:00

    Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski K.

    Pendereckiego „ARBORETUM”

    Sala Koncertowa im. Krzysztofa Pendereckiego

    Zespół Szkół Muzycznych w Radomiu, ul. 25 czerwca 70

    Koncert finałowy

    Maciej Żółtowski – dyrygent

    Radomska Orkiestra Kameralna

    W programie utwory zakwalifikowane do finału konkursu ARBORETUM:

    1. Stefano Bonilauri – Mare Interrotto per tradici archi

    2. Giovanni Dario Manzini – A Current Under Picked his Bones in Whispers

    3. Fabio Nieder – 3 unvollendete Portreits für Streich orchester

    4. Satoshi Ohmae – Symphonic canticle for string orchestra

    5. Rita Ueda – ice melting... trickling gently...

    6. Guo Yuan – Three Times - for string orchestra

    Koncert z udziałem jurorów i przewodniczącego jury – prof. Krzysztofa Pendereckiego

    Normalny: 20 zł, ulgowy: 17 zł

    Szkoła Muzyczna: 11 zł

    Koncert w ramach abonamentu

    http://www.rok.art.pl/koncert.php?id=257

    II edycja Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego

    ARBORETUM dobiega końca. 30 listopada (niedziela) dowiemy się, który z sześciu

    finalistów otrzyma laury zwycięstwa, a tym samym uznanie samego Krzysztofa

    Stefano Bonilauri (Włochy), Giovanni Dario Manzini (Włochy), Fabio Nieder

    (Niemcy), Satoshi Ohmae (Japonia), Rita Ueda (Kanada), Guo Yuan (Chiny) to nazwiska

    kompozytorów, którzy zostali wyłonieni w trakcie obrad jury I etapu spośród

    118 nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do finału konkursu.

    Autorzy najlepszych kompozycji już 28 listopada przyjadą do Radomia, aby przyjrzeć

    się próbom Radomskiej Orkiestry Kameralnej. A potem nie pozostanie im nic innego jak

    cierpliwie czekać na werdykt głównego jurora, prof. Krzysztofa Pendereckiego. Koncert

    finałowy odbędzie się 30 listopada 2014r. (niedziela) o godz.18:00 w Sali Koncertowej

    im. K. Pendereckiego. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną

    zapadnie decyzja, kto w tym roku otrzyma lur zwycięstwa. Przyznane zostaną trzy nagrody

    W tym roku zostanie przyznana także nagroda publiczności. W trakcie przerwy każda

    osoba z obecna na koncercie będzie mogła wskazać na przygotowanych wcześniej kartach

    do głosowania jeden z utworów, który jej zdaniem był najlepszy. Po przeliczeniu głosów,

    kompozycja, która uzyska największe poparcie otrzyma nagrodę publiczności w wysokości

    5 000zł. Będziemy mieli okazję przekonać się, czy zdanie profesjonalisty jest zgodne z

    gustami osób na widowni.

    Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego

    specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory

    oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Paweł Mykietyn i Maciej Żółtowski. Do

    drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry

    Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac.

    Jury obradowało w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w pierwszych dniach

    września. Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało

    poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho

    kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często

    nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się

    nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających trzy dni obradach, jurorzy uzgodnili

    werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że

    finaliści pochodzą z bardzo różnych stron świata, niestety tym razem żaden z Polaków nie

    przeszedł do drugiego etapu.

    Celem organizowanego konkursu jest wzajemne zbliżenie muzyki współczesnej i

    publiczności regularnych koncertów filharmonicznych. Dotychczas realizowane konkursy

    nie uwzględniały udziału publiczności podczas finalnego wyboru laureatów. Unikalne jest

    też powierzenie funkcji jurora na tym etapie jednej osobie. Będzie to tym samym konkurs

    autorski, w którym odpowiedzialność nie będzie rozłożona na kilka, często bliżej nie znanych

    osób. Wzorem jest tu dla nas organizowany od wielu lat z wielkim powodzeniem konkurs

    Toru Takemitsu Composition Award w Tokyo, gdzie funkcję głównego jurora powierza

    się co roku wielkiemu autorytetowi świata muzycznego. Zderzenie, teoretycznych często,

    koncepcji kompozytora z żywym wykonaniem i wydanie ostatecznego werdyktu dopiero

    po nim, otwiera drogę do włączenia prawdziwie wartościowych utworów w regularny obieg

    artystyczny. Jest to także koncepcja niesłychanie atrakcyjna dla publiczności, której przybliża

    się proces wartościowania nowej muzyki, a także sprawia się, że u współczesnego słuchacza

    rozbudzona zostaje ciekawość rzeczy nowych, a nie tylko tych znanych i powszechnie

    lubianych. Muzyka współczesna przestaje być w ten sposób domeną specjalistów i bywalców

    elitarnych festiwali. Konkurs zaowocuje także powstaniem wielu nowych dzieł, z których

    sześć doczeka się światowego prawykonania podczas tego koncertu finałowego w Radomiu.

    Honorowy Patronat nad Konkursem Arboretum objął Prezydent Miasta Radomia,

    Andrzej Kosztowniak oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

    Patron medialny – Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura.

    MECENASEM KONKURSU jest International Tobacco Machinery Poland SP. Z O.O. –

    producent innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu tytoniowego www.itmgroup.eu

    International Tobacco Machinery Poland Sp. z o.o. jest związana z regionem Radomia od

    1991 roku. Firma dba o zachowanie najwyższych standardów w obszarze zrównoważonego

    rozwoju a w swojej działalności kieruje się zasadami społecznej odpowiedzialności bizensu.

    Od lat angażujemy się w kwestie wspierania społeczności lokalnych, budując trwałe,

    oparte na wzajemnym zaufaniu relacje. Przez wszystkie lata funkcjonowania ustanowiliśmy

    ponadpokoleniowe dziedzictwo odpowiedzialności względem mieszkańców regionu, tworząc

    przy tym wyjątkowe miejsce do pracy. Działamy w określony sposób, bo chcemy postępować

    zgodnie z tym co jest właściwe dla naszego biznesu dzisiaj, ale też co jest właściwe dla ludzi

    i naszego otoczenia w przyszłości. Koncentrujemy się na rozwoju naszych pracowników w

    ramach własnej organizacji, w tym celu konsekwentnie budujemy plany rozwoju i sukcesji

    na poziomie krajowym i międzynarodowym. Naszym celem jest nie tylko zaspokojenie

    bieżących potrzeb naszych pracowników, klientów i organizacji samej w sobie, ale przede

    wszystkim zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości.

    Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

    Paweł Mykietyn rozpoczął swoją błyskotliwą karierę w bardzo młodym wieku i od początku

    znaczyły ją liczne sukcesy w kraju i za granicą. W 1993 roku zadebiutował utworem

    La strada na Festiwalu „Warszawska Jesień”, będąc jeszcze studentem kompozycji u

    Włodzimierza Kotońskiego. Odniesiony na „Warszawskiej Jesieni” sukces zaowocował

    zamówieniem kompozytorskim festiwalu, w wyniku którego powstał utwór Eine kleine

    Herbstmusik. Wykonany w 1995 roku, uznany został za jedno z najważniejszych wydarzeń.

    W tym samym roku kompozycja 3 for 13, napisana na zamówienie Polskiego Radia,

    zdobyła pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w

    kategorii twórczości młodych kompozytorów. W roku 1996 taką samą nagrodę na IV

    Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Amsterdamie otrzymała

    Epifora na fortepian i taśmę. Kolejne edycje „Warszawskiej Jesieni”, przynosiły następne

    utwory Mykietyna: Koncert fortepianowy w roku 1997, Commencement de siècle (1999),

    Shakespeare’s Sonnets (2000), wreszcie operę Ignorant i szaleniec (2001).

    Muzyka Pawła Mykietyna ma żywiołowy, nieraz nawet agresywny charakter i wyrazistą

    strukturę. Kompozytor ostentacyjnie korzysta z harmoniki dur-moll, wprowadzając fragmenty

    tonalne na zmianę z odcinkami o swobodnej harmonii. Sięga też po tradycyjne struktury

    melodyczne, przekształcając je na swój sposób. Mykietyn wydaje się być wzorcowym

    przykładem twórcy postmodernistycznego, bez żadnych kompleksów czerpiącego zarówno

    inspirację, jak i materiał z wszelkich możliwych źródeł. Komponowanie jest w znacznej

    mierze układaniem puzzli z gotowych elementów. Muzyka Mykietyna budzi wiele emocji.

    Jej entuzjastami są zwłaszcza młodsi słuchacze, których fascynują mocne brzmienia i ostre

    Paul Patterson (ur. 1947), rozpoczął edukację muzyczną w Royal Academy of Music w

    Londynie w 1964 roku, najpierw w klasie puzonu, kierując następnie swoje zainteresowania

    w stronę kompozycji. Jako uczeń Richarda Stokera, Elisabeth Lutyens i Richarda

    Rodneya Bennetta bardzo szybko zaczął osiągać sukcesy na niwie kompozytorskiej. Od

    lat współpracuje z Royal Academy, początkowo zajmując stanowisko kierownika katedry

    kompozycji i muzyki współczesnej (1987-1997), a obecnie profesora klasy kompozycji. Jego

    twórczość, szczególnie w dziedzinie muzyki chóralnej, jest niezwykle obfita i różnorodna.

    Kompozytor ma dar tworzenia dzieł, które są zarówno przystępne, jak i pełne wyzwań dla

    wykonawców i dla publiczności. Dar ten zaowocował szeregiem wielkich dzieł chóralnych,

    dzięki którym stał się sławny na całym świecie. Są to m.in.: The Mass of the Sea (1983),

    Stabat Mater (1986), Te Deum (1988), Magnificat (1993), oraz niedawno skomponowane

    Hell's Angels (1998) i Millennium Mass (2000).

    Jego pozycję w świecie muzycznym ugruntowały wykonywane w wielu krajach świata

    takie utwory, jak: Time Piece (1972) – utwór skomponowany dla King's Singers, Cracowian

    Counterpoints (1977), stale obecny w programach międzynarodowych tournées zespołu

    London Sinfonietta, Koncert skrzypcowy (1992) – wykonywany w salach koncertowych w

    USA, Francji, Turcji i Wenezueli, a także Little Red Riding Hood (1992), który cieszy się

    niegasnącym powodzeniem i uznaniem od premiery. W 1997 roku, z okazji pięćdziesiątych

    urodzin, sylwetka i dokonania kompozytora zostały zaprezentowane w BBC Radio 3, w

    popularnej audycji Kompozytor tygodnia. Zajmował wiele zaszczytnych stanowisk, m.in.

    Kompozytor–Rezydent South East Arts w Canterbury w 1970 roku, Dyrektor Artystyczny

    Exeter Festival (1991-1997), a obecnie Kompozytor–Rezydent Narodowej Orkiestry

    Młodzieżowej Wielkiej Brytanii. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in.: honorowy medal

    polskiego Ministerstwa Kultury za wysiłki na rzecz promowania polskiej muzyki w Wielkiej

    Brytanii (1987) oraz Leslie Boosey Award, którą przyznało mu w 1996 r. Performing Rights

    Society i Royal Philharmonic Society za wybitne zasługi w dziedzinie muzyki współczesnej.

    Maciej Żółtowski (ur. 1971 r. w Warszawie) – dyrygent i kompozytor. Ukończył

    z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Mariana Borkowskiego oraz, również z

    wyróżnieniem, dyrygenturę w klasie prof. Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F.

    Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich,

    kształcąc się pod kierunkiem Jurija Simonova w Budapeszcie, Gianluigi Gelmettiego w

    Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Zoltána Peskó i László Tihanyi na International

    Bartók Seminar w Szombathely (Węgry).

    Za osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz

    stypendium im. Tadeusza Bairda ufundowane przez Alinę Baird. W 1997 r. przebywał na

    stypendium niemieckiego Stiftung Kulturfonds w Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf. Jest

    laureatem II nagrody w konkursie kompozytorskim Musica Sacra (1995 r.), jest także finalistą

    III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu

    w Tokio. W 2000 r. został nagrodzony stypendium dla młodych dyrygentów Japońskiej

    Fundacji Muzycznej JESC. Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony

    Srebrnym Krzyżem Zasługi.

    Pracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Deutsches Kammerorchester

    Berlin, Savaria Symphony Orchestra (Węgry), Cyprus State Orchestra (Cypr), Basler

    Festivalorchester (Szwajcaria), Pilsen Philharmonic (Czechy), Wuhan Symphony Orchestra

    (Chiny), Mikkeli City Orchestra (Finlandia), Sinfonia Finlandia Jyväskylä (Finlandia),

    Vogtland Philharmonie (Niemcy), Orchestra da Camera del Trasimeno (Włochy), Orquesta

    Sinfónica del Estado de México, Orquesta Sinfónica de la Universidad de Guanajuato,

    Orquesta Sinfónica de la Universidad Autónoma de Nuevo León (Meksyk), Çukurova

    State Symphony Orchestra (Turcja) oraz Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą

    Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

    Koncertował także z zespołami Wota Percussion Group, Warszawską Grupą Perkusyjną,

    zespołem Camerata Vistula oraz Polską Orkiestrą Jeunesses Musicales. Jego interpretacje

    polskiej muzyki współczesnej utrwalone są na kilku płytach wytwórni Acte Préalable. Ma na

    swoim koncie także nagrania muzyki filmowej. Utwory Macieja Żółtowskiego wykonywane

    były na wielu festiwalach m.in. Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach, legnickie

    Conversatorium, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku, Musica Polonica Nova

    we Wrocławiu, festiwal Jeunesses Musicales w Kielcach, Warszawskie Spotkania Muzyczne,

    festiwal Europe-Asia w Kazaniu (Tatarstan - Rosja), Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki,

    Past and Future w Odessie, Roaring Hooves w Mongolii, Sound Ways w St. Petersburgu,

    Composium 1999 w Tokio, Białoruska Jesień Muzyczna w Mińsku, Światowe Dni Muzyki

    2002 w Hongkongu a także na licznych koncertach w kraju i za granicą.

    Maciej Żółtowski był w latach 1996-2004 pedagogiem w Akademii Muzycznej im F.

    Chopina w Warszawie. W latach 1994-1996 był przewodniczącym Koła Młodych przy

    Związku Kompozytorów Polskich. Był członkiem Kolegium Muzycznego Polskiego

    Radia w latach 1996-1997. W latach 1995-2000 i 2001-2003 był kolejno Sekretarzem

    Generalnym i Prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej

    Jeunesses Musicales. Sprawował także funkcję Sekretarza Oddziału Warszawskiego

    Związku Kompozytorów Polskich. Od 2010 r. jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki

    W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Państwowej

    Orkiestry Cypru (Cyprus State Orchestra – Nikozja), z którą poprowadził przeszło

    osiemdziesiąt koncertów, przedstawień baletowych i operowych, a także kilka tournee

    zagranicznych – m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, Danii i Grecji. Współpraca ze Steinway

    Club – Cyprus zaoowocowała utrwalonymi na płytach koncertami z takimi artystami jak

    Dimitris Sgouros i Thomas Duis, czy niecodziennym „Koncertem na dziesięć fortepianów i

    orkiestrę”. W 2007 r. Maciej Żółtowski został powołany na stanowisko Dyrektora Naczelnego

    i Artystycznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej.

« wróć do MUZYKA

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy

https://www.traditionrolex.com/26