Facebook YouTube
« wróć do TEATR
  • 07-09-2022

    Gombrowicz Festiwal

    XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski

    8-15 października 2022
    Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu


    08.10. sobota

    godz. 17.00 – duża scena

    IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA-Kup bilet

    Teatr im. W. Siemaszkowej, Rzeszów

    Reżyseria Waldemar Śmigasiewicz

     

    Scenografia i kostiumy Maciej Preyer

    Muzyka Mateusz Śmigasiewicz

    Obsada:
    Justyna Król, Mariola Łabno-Flaumenhaft, Małgorzata Machowska, Dagny Mikoś, Barbara Napieraj, Robert Chodur, Waldemar Czyszak, Marek Kępiński, Wojciech Kwiatkowski (gościnnie), Adam Mężyk, Mateusz Mikoś, Piotr Mieczysław Napieraj, Kacper Pilch (gościnnie)

     

    Sztuka Gombrowicza, w której komedia przenika się z tragedią. To opowieść o fikcyjnej rodzinie królewskiej, której dobre samopoczucie i megalomania zostają zburzone przez pojawienie się dziewczyny o imieniu Iwona. Przerażona i zalękniona w sobie tajemnicza bohaterka doprowadza do dekonstrukcji i zrujnowania nadętej i zakłamanej struktury dworu…

     

    Uroczysta inauguracja XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

    Otwarcie wystaw towarzyszących XV MFG: pokonkursowej wystawy plakatów gombrowiczowskich oraz wystawy „Iwona, księżniczka Burgunda”

     

    godz. 20.00 – duża scena

    ZBRODNIA Z PREMEDYTACJĄ PREMIERA-Kup bilet

    Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu

    Reżyseria Błażej Peszek

    Scenografia i kostiumy Michał Dracz

    Muzyka Wojtek Kiwer

    Obsada:

    Izabela Brejtkop, Joanna Zagórska, Piotr Kondrat, Adam Majewski, Michał Węgrzyński 

     

    Pełna absurdu parodia kryminału będąca relacją ze śledztwa w sprawie zbrodni, do której nie doszło. Do wiejskiej posiadłości K. w celu uregulowania spraw urzędowych przybywa sędzia śledczy. Mimo że wizyta jest zapowiedziana, nikt nie oczekuje go na stacji. Kiedy dociera do celu, zostaje przyjęty przez domowników niczym niespodziewany gość. Wreszcie podczas obiadu w sztywnej, pełnej napięcia atmosferze, domownicy wyznają śledczemu,
    że pan domu zmarł w nocy...

     

     

    09.10. niedziela

    godz. 14.00 – scena Kotłownia – impreza towarzysząca

    debata literacka  JAK SIĘ WMIESZAĆ W LITERATURĘ

    Uczestnicy: Magdalena Marszałkowska, Aleksandra Pakieła, Anna Spólna, Dariusz Dobrzański, Paweł Mościcki

    Prowadzenie: Michał Pabian

     

    W czasie debaty rozmawiać będziemy o tym, jak w pisaniu, nie rezygnując z artystycznych czy formalnych zadań i celów literatury, zadbać  o włączanie w utwory reprezentacji „działania”, zmiany. Chcemy porozmawiać o tym, jak odpowiedzialnie kształtować stanowiska, dzielić się opiniami i argumentami, jak może reagować na to świat fikcji i ile odpowiedzialności może na siebie przyjąć jeszcze życie literackie. Zastanowimy się też, co z określeniem, które przylgnęło do Gombrowicza - pisarza „sumienia narodu”, czy warto jeszcze posługiwać się tą metaforą.

    Wstęp wolny.

    Partnerem wydarzenia jest          

     

    godz. 18.00 – duża scena

    DZIENNIK, Andrzej Seweryn-Kup bilet

    Reżyseria i wykonanie Andrzej Seweryn

     

     

    Ciemna scena. Tylko aktor i tekst.

    Andrzej Seweryn mówi do widzów słowami Witolda Gombrowicza: naznaczonymi jego osobowością skłonną do autokreacji, jego poglądami zaprawionymi gryzącą ironią, jego doświadczeniami: polskimi i emigracyjnymi.

    Jest tam przestrzeń także dla osoby aktora: postaci wielkiej choć nie wolnej od kontrowersji.

    We fragmentach przygotowanych przez Andrzeja Seweryna mowa będzie o Polsce, Europie i Francji, o kulturze, literaturze i krytykach. Aktorskie mistrzostwo Andrzeja Seweryna sprawia, że w jego ustach każdy z zapisków Gombrowicza staje się na scenie szczerą, logicznie wyłożoną prawdą. Prawdą, oddaną w żywych, plastycznych słowach, które aktor zamienia w najczystszą formę teatru".

    Solidna dawka aktorskiego mistrzowskiego kunsztu!

     

     

    10.10. poniedziałek

    godz. 18.00 – duża scena

    IWONA, KSIEŻNICZKA BURGUNDA-Kup bilet

    Teatr Ludowy, Kraków

    Reżyseria: Cezary Tomaszewski

     

    Dramaturgia: Aldona Kopkiewicz

    Scenografia: Bracia (Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży)

    Światło: Jędrzej Jęcikowski

    Obsada:

    Iwona: Beata Schimscheiner

    Ignacy: Jan Nosal

    Małgorzata : Katarzyna Tlałka

    Filip: Paweł Kumięga

    Cyryl: Maciej Namysło

    Cyprian : Wojciech Lato

    Iza: Anna Pijanowska

    Ciotki/ Damy: Patrycja Durska

    Ciotki/ Damy: Karolina Stefańska

    Szambelan: Jacek Wojciechowski

    Szambelanica: Jagoda Pietruszkówna

    Walenty/ Innocenty: Robert Ratuszny

    Pianista: Przemysław Winnicki/ Gościnnie

     

    To pierwszy tekst dramatyczny, który wyszedł spod pióra wielkiego cynika, Witolda Gombrowicza. Opublikowaną przed wojną opowieść o fikcyjnej rodzinie królewskiej, której ceremoniały i megalomania zostały obnażone przez bezwolną, nijaką, milczącą kobietę wziął na warsztat Cezary Tomaszewski, reżyser, choreograf i performer. Kim w jego interpretacji okaże się Iwona, w którą na scenie wcieli się Beata Schimscheiner?

     

     

    11.10. wtorek

    godz. 18.00 – duża scena

    TRANS-ATLANTICO-Kup bilet

    Teatr im. L. Solskiego, Tarnów

    Adaptacja i reżyseria: Tomasz Gawron

     

    Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek

    Muzyka: Agnieszka Szczepaniak

    Choreografia: Wojciech Grudziński

    Projekcje: Janusz Szymański

    Wykonanie rzeźb: Justyna Bernadetta Banasiak

    obsada:

    Señora - Ewa Sąsiadek

    Horacjo/Rembeliński - Maciej Babicz

    Witold Gombrowicz - Aleksander Fiałek

    Ignacy - Stefan Krzysztofiak

    Baron - Jerzy Pal

    Major Tomasz Kobrzycki - Ireneusz Pastuszak

    Gonzalo-Tomasz Schimscheiner (gościnnie)

    Cieciszowski- Kamil Urban

    Minister Feliks Kosiubidzki- Tomasz Wiśniewski

    Anna Kruk (gościnnie),Emilia Petela (gościnnie),Emilia Wójcik (gościnnie), Julia Wojtanowska (gościnnie),Dawid Habas (gościnnie),Szymon Wróblewski (gościnnie)

     

    W lipcu 1939 roku Witold Gombrowicz wsiadł na statek „Chrobry” płynący do Ameryki Południowej i nigdy nie powrócił do kraju. Zdumiewająca odmienność kulturowa upalnej i egzotycznej Argentyny pozwoliła dostrzec pisarzowi pochodzącemu ze szlacheckiej, hołdującej narodowym tradycjom, rodziny, jak bardzo my – Polacy wypieramy nasze pragnienia i namiętności w imię patriotycznego przymusu. Scenariusz spektaklu został uzupełniony o fragmenty „Dziennika” pisarza z pierwszych lat emigracji.

    Spektakl został zaprezentowany w finale konkursu podczas 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa”.

     

     

    12.10. środa

    godz.18.00-scena kameralna

    Witold Gombrowicz

    TANCERZ-Kup bilet

    Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu

    Reżyseria Kinga Dębska

     

    Scenografia Natalia Kołodziej

    Muzyka Łukasz Matuszyk

    Choreografia Anna Bosak

    Solówka RAP, słowa Mateusz Kocięcki

    Obsada:

    Danuta Dolecka – Myśli

    Agnieszka Grębosz - Myśli

    Natalia Samojlik - Doktorowa

    Mateusz Kocięcki - Tancerz

    Mateusz Michnikowski - Mecenas

    Mateusz Paluch - Myśli

    Jarosław Rabenda – Myśli

     

    Spektakl muzyczny na bazie Tancerza mecenasa Kraykowskiego W. Gombrowicza

    To opowieść o miłości, która czasem przybiera formę chorobliwej, obsesyjnej wręcz fascynacji drugim człowiekiem. Tancerz jest stalkerem, który wikła mecenasa w sieć zależności i zastraszeń, żeby zyskać nad nim władzę, żeby według swojego widzimisię ułożyć mu życie, żeby mu stale towarzyszyć, nawet w postaci kozła ofiarnego.

    Mistrzem w opisywaniu ludzkich ułomności w ironicznej formie był Gombrowicz. To ciekawe, że już w jego czasach znano już zjawisko stalkingu. Z pewnością jednak dzisiaj mamy tego typu obsesyjnych relacji więcej. Tak więc Tancerz dziś ma rację bytu.

     

    Przedstawienie TANCERZ w znakomitej reżyserii Kingi Dębskiej wykorzystuje przedwojenne piosenki o miłości w nowoczesnych aranżacjach Łukasza Matuszyka w interpretacji wspaniałych radomskich aktorów. Za choreografię odpowiada Anna Bosak, scenografię i kostiumy Natalia Kołodziej.

    Reżyserka Kinga Dębska o spektaklu:

    Nawiązanie w tekście Gombrowicza do „Księżniczki Czardasza" nasunęło mi pomysł, że możemy twórczo użyć różnych innych utworów, które będą opowiadały o miłości, obsesji, szaleństwie i uatrakcyjnią ten spektakl. Chciałabym, żeby to nie był spektakl hermetyczny, żeby dzisiejszy widz się w nim odnalazł, żeby się dobrze bawił, wzruszał i żeby coś w nim zostało.

    Premiera: 7.02.2020

     

     

    13.10. czwartek

    godz.18.00 - duża scena

    DZIENNIKI-Kup bilet

    Teatr Bagatela, Kraków

    Adaptacja, reżyseria, wykonanie Mikołaj Grabowski

     

    Na ekranie we własnych kompozycjach Olga Mysłowska

     

    Postawa – otwarta – wymaga nie lada odwagi, bo trzeba zrujnować nieco swoje przyzwyczajenia i zdecydować się na drogę w nowe. Ale tu nie chodzi – myślę – tylko o odwagę, a o paraliż historią, która nas nie rozpieszczała, odbierając nam co chwila naszą państwowość. U wielu powstało więc przeświadczenie, że tylko cnoty wyrosłe z tradycji są w stanie gruntować w nas miłość, a nawet uwielbienie ojczyzny, i że tylko katolicyzm i wiara w cnoty naszych „naddziadów” są w stanie pielęgnować naszą tożsamość. Gombrowicz z całą powagą, podkreślam, z całą powagą naśmiewa się z tych lęków twierdząc, że: „Polak z natury swojej jest Polakiem. Wobec czego, im bardziej Polak będzie sobą, tym bardziej będzie Polakiem. Jeśli Polska nie pozwala mu na swobodne myślenie i czucie, to znaczy, że Polska nie pozwala mu być w pełni sobą, czyli w pełni Polakiem...” Dla Gombrowicza więc swoboda korzystania z własnego rozumu, a nie poddawanie się zbiorowej presji, jest rozwiązaniem. /Mikołaj Grabowski/

    Jak mawia wschodni klasyk, będzie i smieszno i straszno, a na pewno mądrze. A jak dobrze zagrane!

     

     

    14.10. piątek

    godz. 18.00 – duża scena

    FERDYDURKE-Kup bilet

    Teatr Buenos Aires, Argentyna

    Reżyseria Alejandro Radawski

    Scenografia Marko Bregar

    Kostiumy Antonela Marcello

    Oświetlenie Ricardo Sica

    Obsada:

    Luján Bournot, Antobela Marcello, Natalia De Elía, Verónika Galeotti

     

    Historia Pepe, trzydziestoletniego mężczyzny, który w niespodziewanie zjawia się w szkole profesora Pimko jako nastolatek.  Pepe wraca do szkoły, gdzie próbuje walczyć o swoją wolność, prawo do niedojrzałości, a może dojrzałości? Alejandro Radawskiemu udało się przenieść powieść na deski teatru. Sztuka zamyka się w jednym akcie podzielonym na dziesięć scen. Każda z nich odpowiada porządkowi i narracji poszczególnych rozdziałów powieści.

    Bardzo ciekawa interpretacja najbardziej znanej powieści Witolda Gombrowicza.

     

    godz. 20.00 – scena Kotłownia – impreza towarzysząca

    PAMIĘTNIK STEFANA CZARNECKIEGO

    Teatr Resursa, Radom (teatr amatorski)

    Reżyseria Robert Stępniewski

     

    Pełna szyderstwa historia opowiada o moralnym upadku chłopca, który od najwcześniejszych lat nie może znaleźć swojego miejsca. Nosząc imię bohatera historycznego będącego symbolem polskiego patriotyzmu, ten syn antysemity i nawróconej na katolicyzm Żydówki nie może stworzyć sobie własnej tożsamości ani poczuć się zaakceptowany przez społeczeństwo, które go odrzuca, mimo jego wysiłków by dostosować się do panującej ideologii.

    Wstęp wolny.

     

     

    15.10. sobota

    godz. 17.00 – duża scena

     

    DZIENNIKI/DIARY-Kup bilet

    Jerzy Mączyński, Katarzyna Dębska, Anastasia Valsamaki

    Performance muzyczny

     

    W spektaklu scenicznie w dialog wchodzą ze sobą trzy elementy: dźwięk, wideo i ruch, które w zestawieniu z fragmentami „Dzienników” Gombrowicza tworzą intymny w charakterze, kameralny spektakl. Poruszająca się na tle projekcji choreografka, Anastasia Valsamaki, odpowiada na „kontrolujące” ją obrazy wideo (głównie przedstawiające jej ciało, symultanicznie w różnych mikro-choreografiach, edytowane na żywo przez Katarzynę Dębską) oraz dźwięki (kompozycje Jerzego Mączyńskiego, wykonywane live przez kompozytora na specjalnie przygotowanej do spektaklu instalacji perkusyjno- elektronicznej), tworząc atmosferę napięcia i otwierając na refleksję nad kształtem „ja”. Muzyka przerywana jest chwilami ciszy i głosem (Małgorzata Potocka) wypowiadającym fragmenty zaczerpnięte z “Dzienników”.

     

     

     

    godz. 19.00 – scena kameralna

    COSMOS-Kup bilet

    Simul Theatre, Tokio, Japonia

    Reżyseria Yasuhiro Akai

     

    Obsada: Yumi Akamatsu, Hiromi Ota, Yuta Kobayashi, Naoki Takeoka, Seiji Tanaka

     

    Wielkie wydarzenie! Po raz pierwszy na festiwalu wystąpi Teatr z Japonii!

    Kosmos, opatrzony później (jak inne jego dzieła) obszernym autokomentarzem pisarza i określany przez wielu badaczy jako arcydzieło Gombrowicza[potrzebny przypis], to powieść, której tematem staje się problem percepcji świata, relacji między jednostką a rzeczywistością oraz świadomością. Gombrowicz podejmuje w niej próbę analizy aktu poznawczego oraz uchwycenia mechanizmu odbierania lub kreacji świata przez intelekt i wyobraźnię jednostki. Ciekawa interpretacja tekstu azjatyckich artystów.

     

    Ok. godz. 21.00 Ogłoszenie werdyktu jury i zakończenie Festiwalu

    Dyrekcja zastrzega sobie możliwość wprowadzania zmian w repertuarze.

     

    JURY:

    1. Bożena Sawicka

    2. Jacek Wakar
    3. Łukasz Maciejewski
    4. Tomasz Tyczyński

     

    XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Miasta Radom.

     


« wróć do TEATR

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy