https://www.traditionrolex.com/26
Oficjalna lista nominacji do Nagród Polskiego
Kina Niezależnego 2016
Szanowni Państwo!
Komitet Organizacyjny Nagród ogłosił oficjalną listę filmów i twórców nominowanych do Nagród im. Jana
Machulskiego.
Do 12. edycji Nagród, których finał odbędzie się na jesieni 2016 roku, nominacje otrzymali:
w kategorii „Najlepsza reżyseria”
Kacper Lisowski za film „OJCZE MASZ”
Anna Morawiec za film „TO BYŁOBY COŚ PIĘKNEGO”
Zofia Pręgowska za film „NIEWIDZIALNE”
Vahram Mkhitaryan za film „MLECZNY BRAT”
Damian Kocur za film „TO, CZEGO CHCĘ”
Filip Gieldon za film „LUNA”
w kategorii „Najlepszy scenariusz”
Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska za film „MLECZNY BRAT”, reż. Vahram Mkhitaryan
Piotr Dumała za film „HIPOPOTAMY”, reż. Piotr Dumała
Miłosz Sakowski i Marcin Kubawski za film „DZIEŃ BABCI”, reż. Miłosz Sakowski
Agnieszka Maskovic za film „MIRANDA” reż. Agnieszka Maskovic
w kategorii „Najlepsze zdjęcia”
Łukasz Żal za film „ARENA”, reż. Piotr Bernaś
Jakub Stolecki za film „OBIEKT”, reż. Paulina Skibińska
Hanna Polak za film „NADEJDĄ LEPSZE CZASY”, reż. Hanna Polak
Paweł Szkolik za film „TAM GDZIE ŚWIECI SŁOŃCE”, reż. Piotr Balicki
Jacek Podgórski za film „MOLOCH”, reż. Szymon Kapeniak (film otrzymał trzy nominacje)
w kategorii „Najlepszy montaż”
Piotr Bernaś za film „ARENA”, reż. Piotr Bernaś
Katarzyna Boniecka za film „OBIEKT”, reż. Paulina Skibińska
Adam Palenta, Agnieszka Glińska, Wojciech Zamecznik za film „DOM NA GŁOWIE”, reż. Adam
Palenta
Joanna Więckowska za film „ANTEK”, reż. Sylwia Galon
Ziemowit Jaworski za film „MLECZNY BRAT”, reż. Vahram Mkhitaryan
Paweł Laskowski za film „MOLOCH”, reż. Szymon Kapeniak
Tomasz Boniewski za film „PANCERZ” reż. Tomasz Boniewski
w kategorii „Najlepsza aktorka”
Anna Dymna za film „DZIEŃ BABCI”, reż. Miłosz Sakowski
Jolanta Łoskot za film „TO, CZEGO CHCĘ”, reż. Damian Kocur
Anna Próchniak za film „LUNA”, reż. Filip Gieldon
w kategorii „Najlepszy aktor”
Adam Bobik za film „CHARON”, reż. Paweł Hejbudzki
Stanisław Cywka za film „ANTEK”, reż. Sylwia Galon (film otrzymał dwie nominacje)
Manuk Qishmishyan za film „MLECZNY BRAT”, reż. Vahram Mkhitaryan
w kategorii „Najlepszy film dokumentalny”
„NIEWIDZIALNE”, reż. Zofia Pręgowska
„TO BYŁOBY COŚ PIĘKNEGO”, reż. Anna Morawiec
„MACEDOŃCZYK”, reż. Petro Aleksowski
„MÓW DO MNIE”, reż. Marta Prus
„FABIO’S VIDEOS”, reż. Kamil Krukowski
w kategorii „Najlepszy film animowany”
„KOKIETERIA, CZYLI JAK KOBIETY UWODZĄ”, reż. Agnieszka Waszczeniuk
„UDOMOWIENIE”, reż. Sylwia Gaweł
„DOM”, reż. Agnieszka Borowa (film otrzymał dwie nominacje)
Nominacje do Nagród Polskiego Kina Niezależnego co roku przyznawane są przez czołowe polskie festiwale filmowe
prezentujące repertuar tworzony poza głównym obiegiem produkcji i dystrybucji audiowizualnej. W 2015 roku były
to następujące imprezy:
Międzynarodowy Festiwal Filmowy ZOOM-ZBLIŻENIA (Jelenia Góra),
Gdańsk DocFilm Festival,
Ogólnopolskie Spotkania Filmowe KAMERALNE LATO (Radom),
SOLANIN Film Festiwal (Nowa Sól),
WAMA Film Festival (Olsztyn),
Festiwal Filmowy OFFELIADA (Gniezno)
CINEMAFORUM - Międzynarodowe Forum Niezależnych Filmów Fabularnych (Warszawa).
- W polskim kinie niezależnym, do którego Akademia zalicza także krótkometrażowe, niskobudżetowe produkcje
studentów uczelni artystycznych, od kilku lat widoczne są pewne wyraźne tendencje. Po pierwsze, istotnym
tematem okazują się więzi rodzinne bohaterów, które zawsze w jakiś sposób ich określają i stanowią najważniejszy
element świata przedstawionego na ekranie. Może to być także brak tych więzi lub specyficzne ich definiowanie, jak
w dwóch najliczniej nominowanych w tym roku filmach: „MLECZNY BRAT” Vahrama Mkhitaryana i „DZIEŃ
BABCI” Miłosza Sakowskiego – podkreśla Aleksandra Różdżyńska, koordynatorka Nagród im. Jana Machulskiego.
- Inaczej niż jeszcze dziesięć lat temu, bohaterowie koncentrują się na sobie i najbliższych sobie sprawach, nie
próbując rozwiązywać problemów ludzkości czy nawet lokalnej społeczności. Często widzimy ich w scenerii dalekiej
od tego, co znamy na co dzień - w wielkiej przestrzeni pozostawiającej ich paradoksalnie sam na sam z tym, kim są i
zmuszającej do określenia siebie względem ludzi w najbliższym tylko otoczeniu. Nietypową scenerię podkreślają
świetne zdjęcia, jak te Jacka Podgórskiego w „MOLOCHU”, Jakuba Stoleckiego do „OBIEKTU” i Hanny Polak w
filmie „NADEJDĄ LEPSZE CZASY”.
https://www.traditionrolex.com/26