Facebook YouTube
« wróć do SZTUKA
  • 25-10-2019

    Otwarcie wystaw w Centrum Rzeźby Polskiej

    Otwarcie wystaw w Centrum Rzeźby Polskiej

     

    Zapraszamy serdecznie na otwarcie nowych wystaw W Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku już w najbliższa sobotę, 26. października 2019, o godz. 14:00

    -----

    UWAGA: Dodatkowo w najbliższą niedzielę, dzień po oficjalnych otwarciach:

    OPROWADZANIA KURATORSKIE PO NOWYCH WYSTAWACH
    Niedziela, 27. października 2019
    godz. 12:00

    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w najbliższa niedzielę, 27. października na oprowadzania kuratorskie po nowych wystawach.
    Oprowadzają: Anna Maria Leśniewska, Dorota Monkiewicz, Weronika Elertowska
    Zapraszamy!
    Warunkiem uczestnictwa w oprowadzaniu jest zakup biletu wstępu.

    ---

    ///

    WIELOPRZESTRZENIE
    MACIEJ SZAŃKOWSKI
    Muzeum Rzeźby Współczesnej
    Kurator: Anna Maria Leśniewska Współpraca: Jarosław Pajek
    Więcej informacji o wystawie: https://www.rzezba-oronsko.pl/index.php?aktualnosci,1435,maciej_szankowski_wieloprzestrzenie_

     

    Maciej Szańkowski

    WIELOPRZESTRZENIE

     

    Muzeum Rzeźby Współczesnej

    26 października 2019 – 5 stycznia 2020

    Kurator: Anna Maria Leśniewska

    Współpraca: Jarosław Pajek

    Czynna do 5 stycznia 2020 r.


    Maciej Szańkowski

     

    Wieloprzestrzenie

     

    Rzeźby Macieja Szańkowskiego to wiecznie otwarte okna i drzwi w ciągle zmieniającym się labiryncie przestrzeni. Wystawa Wieloprzestrzenie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku podsumowuje działania twórcze jednego z najciekawszych polskich rzeźbiarzy, realizowane od ponad 50 lat. U podstaw procesu twórczego Szańkowskiego znajduje się rzetelna nauka rzemiosła w zakopiańskiej Szkole Kenara oraz uczestnictwo w eksperymentalnej dydaktyce twórców nowoczesnej rzeźby w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.  Wystawa podejmuje problem integralności widzenia artysty. Zgromadzone formy, instalacje, prace ceramiczne oraz prace na papierze i projekty pomników, a nawet film lalkowy, do którego stworzył scenografię – tworzą jednorodną, spójną całość. Autor, dzięki różnorodnym próbom stosowanym zarówno w przestrzeni otwartej, jak i na płaszczyźnie uzyskał obiektywny sposób przedstawienia przestrzeni wielowymiarowej.

     

    Do jego najważniejszych realizacji należą m.in.: Pokazy Form Przestrzennych – Składaków na placu Kanonia w Warszawie (1975), instalacja Obszar (1981, 1983) oraz realizacje w przestrzeni otwartej Hommage á Albrecht Dürer w Norymberdze (1971), Okno w Mariborze (1977). Wystawiał m.in.: w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki (1996), Galerii Studio w Warszawie (1983, 1989, 2007); Muzeum Architektury (1981), Muzeum Narodowym we Wrocławiu (2005) i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (1991, 2001, 2005).

     

     



    ///

    VELVET MIND MARBLE THOUGHTS
    MARLENA KUDLICKA
    Galeria „Oranżeria”
    Kuratorka: Dorota Monkiewicz
    Więcej informacji o wystawie: https://www.rzezba-oronsko.pl/index.php?aktualnosci,1433,marlena_kudlicka___velvet_mind_marble_thoughts_

     

    Marlena Kudlicka

    velvet mind marble thoughts


    Galeria „Oranżeria”

     

    26 października 2019 – 5 stycznia 2020


    Kuratorka: Dorota Monkiewicz

     

    Czynna do 5 stycznia 2020 r.


    Marlena Kudlicka

     

    velvet mind marble thoughts

     

    Marlena Kudlicka ukończyła studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 1998 roku. Po serii  pobytów stypendialnych i rezydencyjnych przede wszystkim w Nowym Jorku, objawiła się znienacka  jako już dojrzała i ukształtowana artystka wystawą "Gravity & Disgrace” w 2012 roku w CGAC Santiago de Compostela w Hiszpanii.  Dalszą jej karierę artystyczną znaczyły tytuły prac i wystaw: waga ósemki (The weight of eight, 2013), niechronione zero (Unprotected zero, 2015), elementy cichego zaangażowania (Elements of Peaceful Engagement 2017), cukier w popiele (Sugar in the Ashes, 2017) Aksamitny umysł i marmurowe myśli (2019). Ekwiwalentem tych poetyckich tytułów są  precyzyjnie wyrysowane w przestrzeni linearne instalacje rzeźbiarskie ze stali i szkła. Szczególnie trafnie oddaje istotę twórczości artystki tytuł zaprojektowanej do orońskiego parku instalacji velvet mind marble thoughts, który metaforycznie reprezentuje proces kształtowania jej „twardych” rzeźbiarskich form, powołanych do istnienia przez „miękkie”, refleksyjne  pole myślowe o rozmytych konturach. Kudlicka przenosi w semantycznie niesprecyzowany świat sztuki znaki takich ściśle uregulowanych dziedzin, jak typografia, rysunek techniczny, systemy obliczeniowe i pomiarowe, ergonomika pracy, wyzwalając ich potencjał estetyczny i poetycki. Na wystawie w Oranżerii będą prezentowane prace z czterech cykli artystki, powstałych pomiędzy 2012 i 2017 rokiem. 

     

    Marlena Kudlicka mieszka i pracuje w Berlinie oraz w Poznaniu. W 2019 roku zdobyła I nagrodę w konkursie KUNST AM BAU BTU Cottbus na realizację rzeźby   w przestrzeni publicznej. Wystawiała na wystawach indywidualnych i zbiorowych w wielu muzeach i galeriach w Europie, Ameryce Pólnocnej i Południowej, m.in. w MACBA Buenos Aires w Argentynie, Skulpturenmuseum Glaskasten Marl w Niemczech, CGAC Santiago de Compostela w Hiszpanii, Muzeum Współczesnym Wrocław, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Ludwig Muzeum w Budapeszcie i innych. W 2016 roku  wydawnictwo Distanz opublikowało monografię twórczości artystki.

     

     



    ///

    VISITATION
    JONAS ANIČAS, TAURAS KENSMINAS
    Galeria "Kaplica"
    Kuratorka: Weronika Elertowska
    Więcej informacji o wystawie: https://www.rzezba-oronsko.pl/index.php?aktualnosci,1439,visitation_jonas_ani%C4%8Das_tauras_kensminas_



    Jonas Aničas  Tauras Kensminas

    VISITATION

    Galeria „Kaplica”

    26 października 2019 – 5 stycznia 2020


    Kuratorka: Weronika Elertowska

    Czynna do 5 stycznia 2020 r.


    Jonas Aničas Tauras Kensminas

    “VISITATION“

    Tytuł wystawy nawiązuje do powieści Arkadija i Borisa Strugackich „Piknik na skraju drogi”. Andriej Tarkowski zainspirowany książką braci Strugackich stworzył film „Stalker”. Elementem pojawiającym się w obu dziełach jest ogrodzony i pilnie strzeżony obszar. Po tajemniczej wizycie w wydzielonej strefie mają tam miejsce dziwne zjawiska i anomalie natury. Mimo że bohaterowie książki, podobnie jak widzowie w galerii, nie są świadkami tej wizyty dokładnie wyczuwają konsekwencje zjawiska z przeszłości. Jonas Aničas i Tauras Kensminas w swoim projekcie podejmują próbę połączenia przyszłości z przeszłością, która ma wywołać u obserwatora wrażenie zbliżającego się apokaliptycznego scenariusza. Galeria staje się przestrzenią nieznaną i niedostępną, a znajdujące się w niej obiekty mają przypominać o niejasnej, ale wyczuwalnej obecności „innego”.

    Jonas Aničas (ur. 1987 r. w Wilnie) jest litewskim rzeźbiarzem młodego pokolenia łączącym w swoich instalacjach obiekty rzeźbiarskie i fotografię. Twórczość artysty oparta jest na działaniach mających charakter konceptualny, wielowarstwowy i otwarty na interpretację; przybliża widzom łamigłówkę polegającą na kodach oraz symbolach i angażuje w ich rozwiązywanie. W swoich pracach Aničas stara się utrwalać i nadawać nowy sens obiektom i środowisku w zbiorowej pamięci ludzi, zamiast go zachowywać.

    Tauras Kensminas (ur. 1991 r. w Wilnie) jest artystą młodego pokolenia pracującym w obszarze rzeźby i instalacji. Rzeźba jest dla niego niewerbalnym sposobem opowiadania złożonej i wielowarstwowej historii. Treść prac jest odbiciem sytuacji, wewnętrznych doświadczeń oraz skutków kontekstów społecznych i kulturowych. Instalacje Kensminasa złożone z elementów, takich jak puzzle, pobudzają wyobraźnię, nie narzucając jednej właściwej interpretacji dzieła sztuki. Najnowsze prace rzeźbiarza są interdyscyplinarne: instalacje uzupełnia tekst i dźwięk – krótkie narracje nagrane w formacie audio balansują między fikcją a opowieścią o rzeczywistych wydarzeniach.

    Wystawa została zorganizowana we współpracy z Galerią AV17 w Wilnie, reprezentującą Jonasa Aničasa i Taurasa Kensminasa.

     


    ///
     
    CHANSONS DE GESTE
    KAROLINA FREINO

    Pałac Józefa Brandta
    Kuratorka: Weronika Elertowska

    Więcej informacji o wystawie: https://www.rzezba-oronsko.pl/index.php?aktualnosci,1442,karolina_freino_chansons_de_geste
     


    Karolina Freino

    Chansons de Geste

    Kuratorka: Weronika Elertowska

    Pałac Józefa Brandta

    26 października 2019 – 5 stycznia 2020



    Chansons de Geste [Pieśni o czynie / Pieśni gestu] podobnie do swojego literackiego pierwowzoru skupiają się na sylwetkach historycznie ważnych postaci. Koncentrując się na gestach towarzyszących przemówieniom osób istotnych dla dziejów świata w XX wieku, transkrybują je na dźwięk za pomocą thereminu (elektronicznego instrumentu wynalezionego w postrewolucyjnej Rosji, na którego polu elektromagnetycznym gra się bezdotykowo). Chansons de Geste to pieśń historii XX wieku, a przede wszystkim wizualno-dźwiękowy portret władzy.

    Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

    Karolina Freino. Urodzona w 1978 roku. Studia w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhasu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunktka w Katedrze Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP we Wrocławiu. W latach 2014–2017 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie/Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung (2005/2006) i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Działa na styku wielu mediów, głównie w przestrzeni publicznej.

     



    Wszystkie wystawy będą czynne do 5 stycznia 2020 r.


    Logo CRP

    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
    ul. Topolowa 1, 26-505 Orońsko
    Tel.: +48 48 618 40 27, +48 48 618 45 16
    Fax: +48 48 618 44 89
    E-mail: sekretariat@rzezba-oronsko.pl
    www.rzezba-oronsko.plwww.sculpture.art.pl

« wróć do SZTUKA

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy