Facebook YouTube
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/29214501_1852402368391027_1458204408457199616_o.png?oh=b1115d0aabb249e48f7cf5331c63815e&oe=5B3E279E
« wróć do Czy wiesz, że...
  • 09-07-2013

    Powiedz mi ile masz lat, a powiem Ci co przeczytasz.

    09 lipiec 2013

    Powiedz mi ile masz lat, a powiem Ci co przeczytasz.
    Silvia Knobloch-Westerwick pani profesor komunikacji na amerykańskim Ohio State University oraz Matthias Hastall z niemieckiego Zeppelin University Friedrichshafen zainteresowali się źródłami naszych czytelniczych wyborów. Do eksperymentu zaproszono 276 osób w różnym wieku (od 18 do 65 lat). Na czym polegało badanie?


    Uczestnicy sądzili, że uczestniczą w teście nowego magazynu internetowego, który nie był jeszcze udostępniony publiczności. W rzeczywistości rzekomy magazyn zawierał odpowiednio spreparowane artykuły w różnych wersjach. Przedstawiane historie opisywano zarówno w wersji pozytywnej (przedstawiającej bohatera w korzystnym świetle lub jako człowieka sukcesu), jaki i negatywnej. Perspektywę podkreślały odpowiednio dobrane tytuły i nagłówki (najpierw pisano, np.: o udanym przedsięwzięciu, potem o tym, że się ono nie powiodło). Zmanipulowane były również wyświetlane na stronie tytułowej zdjęcia przedstawiające bohatera reportażu - niezależnie od wersji tekstu raz zamieszczano zdjęcie osoby młodej, innym razem osoby w wieku podeszłym.

    Wyniki okazały się bardzo ciekawe.

    Po pierwsze, badanie ukazało, że nasze wybory zależą od naszego wieku.

    Po drugie, dobór lektury związany jest z naszą identyfikacją oraz poczuciem wartości.

    Podczas trwania eksperymentu ludzie młodzi czytali głównie reportaże o życiu równolatków, wybierając jednak najczęściej te z wydźwiękiem pozytywnym. Artykuły poświęcone osobom starszym najczęściej ignorowali, niezależnie od pozytywnego lub negatywnego kontekstu pisania o bohaterze. 

    Inaczej wybierały tytuły osoby z grupy starszej. Czytając reportaże o osobach z własnej grupy wiekowej nie zwracali uwagi na ich kontekst. Natomiast spośród artykułów o młodszych, zdecydowanie wybierali te o wydźwięku negatywnym.

    Autorzy studium uznali, że młodzi ludzie jako osoby mniej pewne co do swojej tożsamości, interesują się życiem sobie podobnych, chcą wiedzieć jak radzą sobie w życiu ludzie w ich wieku, potrzebują większego utożsamienia się z grupą. Osobom starszym kierują inne przesłanki. Nie potrzebują one już identyfikacji z grupą wiekową, ale żyjąc w świecie zdominowanym przez kult młodości, czują się „gorsi” i mniej pewni swojej wartości, dlatego czytanie historii niekorzystnie pokazujących osoby młode pozwala im poczuć się pewniej.

    Potwierdziły to również badania pewności siebie, przeprowadzane przed i po lekturze spreparowanego „magazynu”. U osób z młodszej grupy wiekowej ta wartość się nie zmieniła, natomiast osoby starsze czuły się tym bardziej dowartościowane, im więcej przeczytały negatywnych artykułów o młodych.

« wróć do Czy wiesz, że...

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy