https://www.traditionrolex.com/26
„Orońsko. 17 km w linii prostej” – wystawa z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Wernisaż: 22.04.2016 roku, godz. 17.00
Wystawa czynna do 30.07.2016 roku
Kuratorka: Eulalia Domanowska
Współpraca: Anna Podsiadły i Henryk Gac
Uczestnicy: Magdalena Abakanowicz, Paweł Althamer, Sylwester Ambroziak, Mirosław
Bałka, Krzysztof M. Bednarski, Michalina Bigaj, Tatiana Czekalska i Leszek Golec, Tomasz
Domański, Barbara Falender, Wojciech Fangor, Miłosz Flis, Bogusław Gabryś, Władysław
Hasior, Maria Jarema, Jerzy Jarnuszkiewicz, Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska,
Katarzyna Kobro, Bartosz Kokosiński, Tadeusz Koper, Grzegorz Kowalski, Jarosław
Kozakiewicz, Edward Krasiński, Piotr Kurka, Natalia Lach-Lachowicz, Artur Malewski,
Sławoj Ostrowski, Marta Pszonak, Adam Rzepecki, Stanisław Szyba, Martyna Szwinta,
Henryk Albin Tomaszewski, Magdalena Więcek-Wnuk, August Zamoyski, Wojciech
Zasadni, Barbara Zbrożyna
Wystawa „Orońsko. 17 km w linii prostej” została przygotowana przez Centrum Rzeźby
Polskiej na bazie kolekcji instytucji i prac artystów z nią związanych. Spośród blisko 2000
dzieł wybrano kilkadziesiąt rzeźb, obiektów i instalacji, prac artystów różnych generacji. Po
prezentacji zatytułowanej „Inny świat”, która odbyła się zimą tego roku w Galerii Biura
Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim, obecna wystawa jest drugą z kolei
próbą spojrzenia na orońskie zbiory dokonaną przez nową dyrektor Eulalię Domanowską.
Orońska kolekcja rzeźby była budowana przez ostatnie 30 lat przez kolejnych dyrektorów
artystycznych instytucji: Jana St. Wojciechowskiego, Lecha Karwowskiego i Mariusza
Knorowskiego, a także artystów i środowisko rzeźbiarskie. Znajdziemy w niej przykłady
rzeźby polskiej od początku XX wieku po czasy współczesne. Najstarsze dzieła pochodzą z
pierwszej dekady minionego stulecia. Są to dzieła klasyków – Konstantego Laszczki i
Stanisława Ostrowskiego. Z dwudziestolecia międzywojennego posiadamy prace tak
znakomitych artystów jak Katarzyna Kobro, Maria Jarema czy August Zamoyski.
Powojenne czasy przynoszą ekspresyjne przykłady twórczości Zofii Woźnej, Bronisława
Chromego czy Józefa Szajny. Kolejne eksponaty z lat 60. i 70. – Jerzego Jarnuszkiewicza,
Barbary Zbrożyny, Magdaleny Więcek – ukazują zwrot ku nowoczesności. Pojawiają się
przykłady rzeźby abstrakcyjnej i konceptualnej, ale dominującą tendencją polskiej sztuki
pozostaje figuracja. Centrum posiada także dzieła artystów czerpiących z tradycji sztuki
ludowej i związanych z zakopiańską Szkołą Kenara, jak Stanisław Kulon, Antoni Rząsa i
Władysław Hasior. Kolejną grupę stanowią prace abstrakcyjne, organiczne bądź
geometryczne, m.in. Edwarda Łazikowskiego, Antoniego Starczewskiego czy Macieja
Szańkowskiego.
W Orońsku pod koniec ubiegłego wieku pracuje wybitna polska artystka Magdalena
Abakanowicz. W Galerii Wozownia można zobaczyć jej stale prezentowaną pracę „Ukon” z
cyklu „Gry wojenne” wykonaną w 1995 roku. Natomiast na obecnej wystawie pokazujemy
„Kroczących”1 – grupę postaci wykonaną w charakterystycznym dla Abakanowicz materiale,
tkaninie jutowej utwardzanej żywicą.
Przemiany polityczne w kraju powodują też zmiany w sztuce po 1989 roku. Pojawiają się
tendencje postmodernistyczne i nowa ekspresja. Do Orońska trafiają uczestnicy grupy Neue
Bieriemiennost. W zbiorach reprezentują ją prace Marka Kijewskiego, Mirosława Filonika i
Mirosława Bałki. Tutaj nieco później pracuje Sylwester Ambroziak. W latach 90.
organizowane są warsztaty, na których pojawia się Grzegorz Kowalski wraz ze swoją słynną
„Kowalnią”. Silne osobowości twórcze zdominowały polską scenę artystyczną, inicjując nurt
sztuki krytycznej, mocno angażującej twórcę i widza w dialog społeczno-polityczny.
Dołączyli do nich artyści z innych środowisk, uprawiający podobny nurt. W kolekcji
reprezentują go dzieła Grzegorza Klamana, Roberta Rumasa i Doroty Nieznalskiej. Z tego
czasu pochodzi też niewielkich rozmiarów ceramiczny autoportret Pawła Althamera. Centrum
posiada sporą grupę prac rzeźbiarskiego duetu Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska
„Kocur”, którzy od 1996 roku pracują razem aż do śmierci artysty w 2007 roku. Ich
twórczość inspirowana pop-artem jest najdobitniejszym przykładem jego wykorzystania w
polskiej sztuce w dobie postmodernistycznych poszukiwań i reakcji na nową rzeczywistość i
nową sytuację ekonomiczno-kulturową kształtującą się w naszym kraju od wczesnych lat 90.
W tych czasach pojęcie sztuki rzeźbiarskiej w Polsce poszerza się. Obok form tradycyjnie
rzeźbiarskich pojawiają się obiekty artystyczne, instalacje przestrzenne i świetlne, a wreszcie
rzeźby wirtualne i animacje komputerowe. Wystawy i twórczość artystów stają się coraz
bardziej złożone i kompleksowe. Zaczynają oddziaływać na różne nasze zmysły. Artyści
posługują się synestezją. Pojawiają się multimedia, film, fotografia, grafika komputerowa i
działania performatywne. Ostatnio do naszej kolekcji zakupiliśmy prace młodych i średniej
generacji artystów, którzy reprezentują różnorodne tendencje i interesują się aktualnymi
zjawiskami współczesnej kultury, takimi jak ekologia, posthumanizm czy pacyfizm. Na
wystawie pokazujemy część tych nowych nabytków: prace Artura Malewskiego, Martyny
Szwinty, Miłosza Flisa, Michaliny Bigaj czy Wojciecha Zasadniego. Wszyscy uczestniczyli w
Triennale Młodych – przeglądzie najciekawszych debiutujących osobowości, który odbywa
się w Orońsku z inicjatywy Jana Berdyszaka od 1992 roku.
Kolekcjonowanie współczesnej sztuki i określenie profilu kolekcji jest zadaniem niełatwym.
Jednakże Centrum Rzeźby Polskiej będzie zbierać aktualne prace najciekawszych polskich, a
także zagranicznych artystów, które – jak mamy nadzieję – nie tylko podniosą wartość naszej
kolekcji, ale także stworzą reprezentatywny zbiór służący edukacji. Dotyczy to zwłaszcza
kolekcji parkowej, która będzie przebudowywana w Orońsku w następnych latach. Praca
„Przejście” Jarosława Kozakiewicza, a także prezentowany na obecnej wystawie
„Czajniczek” Marty Pszonak są jej nowym początkiem.
Wystawa pokazuje różne poetyki i sposoby widzenia, jakimi operowali bądź ciągle operują
prezentowani artyści proponujący widzowi inny świat. Wystawa jest także prezentacją części
kolekcji orońskiej, w której zasadniczym kryterium doboru eksponatów jest ranga artysty i
wartość jego dzieła w odniesieniu do zjawisk polskiej i światowej sztuki. Znalazły się tutaj
nie tylko rzeźby, ale także obiekty, instalacje oraz video, m.in. Sylwestra Ambroziaka i
Teresy Murak. Prezentację naszej kolekcji uzupełnia film o Centrum Rzeźby Polskiej
autorstwa Róży Fabjanowskiej i Sławomira Malcharka, który przybliża widzom to miejsce
sztuki położone w dziewiętnastowiecznej posiadłości Józefa Brandta, a także opowiada o
planach jego rozwoju. W trakcie trwania wystawy ukaże się katalog przygotowany wspólnie
przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej
Elektrownia w Radomiu.
Eulalia Domanowska
foto (Adam Rzepecki, Motorem mojej sztuki jest SHL-ka, 1981, rekonstrukcja 1995)
https://www.traditionrolex.com/26