https://www.traditionrolex.com/26

Radom Kulturalny
Facebook YouTube
  • 17-04-2016

    Wernisaż wystawy "Orońsko. 17 km w linii prostej"

    „Orońsko. 17 km w linii prostej” – wystawa z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
     

    Wernisaż: 22.04.2016 roku, godz. 17.00

    Wystawa czynna do 30.07.2016 roku

    Kuratorka: Eulalia Domanowska

    Współpraca: Anna Podsiadły i Henryk Gac

    Uczestnicy: Magdalena Abakanowicz, Paweł Althamer, Sylwester Ambroziak, Mirosław

    Bałka, Krzysztof M. Bednarski, Michalina Bigaj, Tatiana Czekalska i Leszek Golec, Tomasz

    Domański, Barbara Falender, Wojciech Fangor, Miłosz Flis, Bogusław Gabryś, Władysław

    Hasior, Maria Jarema, Jerzy Jarnuszkiewicz, Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska,

    Katarzyna Kobro, Bartosz Kokosiński, Tadeusz Koper, Grzegorz Kowalski, Jarosław

    Kozakiewicz, Edward Krasiński, Piotr Kurka, Natalia Lach-Lachowicz, Artur Malewski,

    Sławoj Ostrowski, Marta Pszonak, Adam Rzepecki, Stanisław Szyba, Martyna Szwinta,

    Henryk Albin Tomaszewski, Magdalena Więcek-Wnuk, August Zamoyski, Wojciech

    Zasadni, Barbara Zbrożyna
     

    Wystawa „Orońsko. 17 km w linii prostej” została przygotowana przez Centrum Rzeźby

    Polskiej na bazie kolekcji instytucji i prac artystów z nią związanych. Spośród blisko 2000

    dzieł wybrano kilkadziesiąt rzeźb, obiektów i instalacji, prac artystów różnych generacji. Po

    prezentacji zatytułowanej „Inny świat”, która odbyła się zimą tego roku w Galerii Biura

    Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim, obecna wystawa jest drugą z kolei

    próbą spojrzenia na orońskie zbiory dokonaną przez nową dyrektor Eulalię Domanowską.

    Orońska kolekcja rzeźby była budowana przez ostatnie 30 lat przez kolejnych dyrektorów

    artystycznych instytucji: Jana St. Wojciechowskiego, Lecha Karwowskiego i Mariusza

    Knorowskiego, a także artystów i środowisko rzeźbiarskie. Znajdziemy w niej przykłady

    rzeźby polskiej od początku XX wieku po czasy współczesne. Najstarsze dzieła pochodzą z

    pierwszej dekady minionego stulecia. Są to dzieła klasyków – Konstantego Laszczki i

    Stanisława Ostrowskiego. Z dwudziestolecia międzywojennego posiadamy prace tak

    znakomitych artystów jak Katarzyna Kobro, Maria Jarema czy August Zamoyski.

    Powojenne czasy przynoszą ekspresyjne przykłady twórczości Zofii Woźnej, Bronisława

    Chromego czy Józefa Szajny. Kolejne eksponaty z lat 60. i 70. – Jerzego Jarnuszkiewicza,

    Barbary Zbrożyny, Magdaleny Więcek – ukazują zwrot ku nowoczesności. Pojawiają się

    przykłady rzeźby abstrakcyjnej i konceptualnej, ale dominującą tendencją polskiej sztuki

    pozostaje figuracja. Centrum posiada także dzieła artystów czerpiących z tradycji sztuki

    ludowej i związanych z zakopiańską Szkołą Kenara, jak Stanisław Kulon, Antoni Rząsa i

    Władysław Hasior. Kolejną grupę stanowią prace abstrakcyjne, organiczne bądź

    geometryczne, m.in. Edwarda Łazikowskiego, Antoniego Starczewskiego czy Macieja

    Szańkowskiego.
     

    W Orońsku pod koniec ubiegłego wieku pracuje wybitna polska artystka Magdalena

    Abakanowicz. W Galerii Wozownia można zobaczyć jej stale prezentowaną pracę „Ukon” z

    cyklu „Gry wojenne” wykonaną w 1995 roku. Natomiast na obecnej wystawie pokazujemy

    „Kroczących”1 – grupę postaci wykonaną w charakterystycznym dla Abakanowicz materiale,

    tkaninie jutowej utwardzanej żywicą.
     

    Przemiany polityczne w kraju powodują też zmiany w sztuce po 1989 roku. Pojawiają się

    tendencje postmodernistyczne i nowa ekspresja. Do Orońska trafiają uczestnicy grupy Neue

    Bieriemiennost. W zbiorach reprezentują ją prace Marka Kijewskiego, Mirosława Filonika i

     

    Mirosława Bałki. Tutaj nieco później pracuje Sylwester Ambroziak. W latach 90.

    organizowane są warsztaty, na których pojawia się Grzegorz Kowalski wraz ze swoją słynną

    „Kowalnią”. Silne osobowości twórcze zdominowały polską scenę artystyczną, inicjując nurt

    sztuki krytycznej, mocno angażującej twórcę i widza w dialog społeczno-polityczny.

    Dołączyli do nich artyści z innych środowisk, uprawiający podobny nurt. W kolekcji

    reprezentują go dzieła Grzegorza Klamana, Roberta Rumasa i Doroty Nieznalskiej. Z tego

    czasu pochodzi też niewielkich rozmiarów ceramiczny autoportret Pawła Althamera. Centrum

    posiada sporą grupę prac rzeźbiarskiego duetu Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska

    „Kocur”, którzy od 1996 roku pracują razem aż do śmierci artysty w 2007 roku. Ich

    twórczość inspirowana pop-artem jest najdobitniejszym przykładem jego wykorzystania w

    polskiej sztuce w dobie postmodernistycznych poszukiwań i reakcji na nową rzeczywistość i

    nową sytuację ekonomiczno-kulturową kształtującą się w naszym kraju od wczesnych lat 90.

    W tych czasach pojęcie sztuki rzeźbiarskiej w Polsce poszerza się. Obok form tradycyjnie

    rzeźbiarskich pojawiają się obiekty artystyczne, instalacje przestrzenne i świetlne, a wreszcie

    rzeźby wirtualne i animacje komputerowe. Wystawy i twórczość artystów stają się coraz

    bardziej złożone i kompleksowe. Zaczynają oddziaływać na różne nasze zmysły. Artyści

    posługują się synestezją. Pojawiają się multimedia, film, fotografia, grafika komputerowa i

    działania performatywne. Ostatnio do naszej kolekcji zakupiliśmy prace młodych i średniej

    generacji artystów, którzy reprezentują różnorodne tendencje i interesują się aktualnymi

    zjawiskami współczesnej kultury, takimi jak ekologia, posthumanizm czy pacyfizm. Na

    wystawie pokazujemy część tych nowych nabytków: prace Artura Malewskiego, Martyny

    Szwinty, Miłosza Flisa, Michaliny Bigaj czy Wojciecha Zasadniego. Wszyscy uczestniczyli w

    Triennale Młodych – przeglądzie najciekawszych debiutujących osobowości, który odbywa

    się w Orońsku z inicjatywy Jana Berdyszaka od 1992 roku.
     

    Kolekcjonowanie współczesnej sztuki i określenie profilu kolekcji jest zadaniem niełatwym.

    Jednakże Centrum Rzeźby Polskiej będzie zbierać aktualne prace najciekawszych polskich, a

    także zagranicznych artystów, które – jak mamy nadzieję – nie tylko podniosą wartość naszej

    kolekcji, ale także stworzą reprezentatywny zbiór służący edukacji. Dotyczy to zwłaszcza

    kolekcji parkowej, która będzie przebudowywana w Orońsku w następnych latach. Praca

    „Przejście” Jarosława Kozakiewicza, a także prezentowany na obecnej wystawie

    „Czajniczek” Marty Pszonak są jej nowym początkiem.
     

    Wystawa pokazuje różne poetyki i sposoby widzenia, jakimi operowali bądź ciągle operują

    prezentowani artyści proponujący widzowi inny świat. Wystawa jest także prezentacją części

    kolekcji orońskiej, w której zasadniczym kryterium doboru eksponatów jest ranga artysty i

    wartość jego dzieła w odniesieniu do zjawisk polskiej i światowej sztuki. Znalazły się tutaj

    nie tylko rzeźby, ale także obiekty, instalacje oraz video, m.in. Sylwestra Ambroziaka i

    Teresy Murak. Prezentację naszej kolekcji uzupełnia film o Centrum Rzeźby Polskiej

    autorstwa Róży Fabjanowskiej i Sławomira Malcharka, który przybliża widzom to miejsce

    sztuki położone w dziewiętnastowiecznej posiadłości Józefa Brandta, a także opowiada o

    planach jego rozwoju. W trakcie trwania wystawy ukaże się katalog przygotowany wspólnie

    przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej

    Elektrownia w Radomiu.
     

    Eulalia Domanowska
     
    foto (Adam Rzepecki, Motorem mojej sztuki jest SHL-ka, 1981, rekonstrukcja 1995)

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy

https://www.traditionrolex.com/26