https://www.traditionrolex.com/26
ANDRZEJ BEDNARCZYK
„RYTUAŁ NARCYZÓW”
Wystawa w ramach projektu „Pole Narcyzów”
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Galeria „Kaplica”
Wernisaż 18 kwietnia o godz. 14.30
Wystawa czynna do 7 czerwca 2015
Kurator: Monika Bartoszek
Artystę zaintrygowała postać Narcyza. Mit o młodzieńcu zakochanym we własnym obliczu,
jest obecny w światowej kulturze od starożytności po dzień dzisiejszy. Tak długie trwanie
zapewnia mu interesująca, a jednocześnie malownicza historia, rozpatrywana z wielu
perspektyw, z filozoficzną i psychologiczną na czele. Do jednego z najbardziej
rozpoznawanych i uniwersalnych symboli próżności sięgali zarówno twórcy literatury, jak i
reprezentanci sztuk plastycznych.
Andrzej Bednarczyk powołał do życia Narcyza współczesnego, choć posłużył się kulturowym
cytatem – wiernie odtworzył i powielił figurę Narcyza ze słynnego obrazu Caravaggia.
Materia rzeźbiarska jest przy tym wyłącznie tłem akcji, polem przyjmującym na siebie
kompozycje graficzne. Nawiązuje się pewnego rodzaju dialog z otoczeniem, powstają
tekstowe lub obrazowe komunikaty, skierowane do widza. Zewnętrzna powłoka ciała staje
się czymś na kształt słupów ogłoszeniowych, plansz reklamowych, przebrań. Treścią przekazu
mogą być słowa lub cytaty, teksty z gazet, reklamy, rysunki geometryczne, fotografie,
fragmenty map itp. Żaden z „naskórków” nie jest jednorodny. Prezentowany w orońskiej
„Kaplicy” współczesny Narcyz nie wpatruje się już jednak w taflę wody. Jego żywiołem staje
się ekran telewizora i to z niego czerpie pożywkę dla miłości własnej.
W trakcie wernisażu będzie prezentowany performance „Ceci n’est pas un corps” (To nie jest
ciało) w wykonaniu Prince Negatif, czyli Łukasza Błażejewskiego. Tytuł performace’u to
parafraza słynnego obrazu René Magritta „Ceci n’est pas une pipe” (To nie jest fajka). Artysta
często posługuje się własnym ciałem jako środkiem wyrazu, medium. W czasie akcji na jego
plecach zostanie wytatuowane zdanie „Ceci n’est pas un corps”. Będzie to symboliczne
przekazanie ciała sztuce. Ciało stanie się obiektem.
Andrzej Bednarczyk urodził się w Leśnej w 1960 r. Studiował na Wydziale Grafiki a następnie
na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z malarstwa pod
kierunkiem doc. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 roku. Obecnie prowadzi
pracownię malarstwa i pełni funkcję Kierownika Katedry Malarstwa w macierzystej uczelni.
W 2009 r. uzyskał tytuł profesora. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię, rysunek, tworzy
instalacje, obiekty, sztukę książki.
BOLESŁAW BIEGAS
„KSIĘGA ŻYCIA”
Wystawa ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarnii (Oddział Muzeum
Narodowego w Warszawie)
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Galeria „Oranżeria”
Wernisaż 18 kwietnia o godz. 14.00
Wystawa czynna do 7 czerwca
Kuratorzy: Monika Bartoszek, Jarosław Pajek
Bolesław Biegas (1877–1954) to jeden z najbardziej oryginalnych polskich artystów, który
swój niepowtarzalny styl zawdzięcza trudnej, a jednocześnie pełnej cudownych zwrotów
akcji biografii.
Ten utalentowany rzeźbiarz, malarz, dramatopisarz i teoretyk sztuki wywodził się ze
środowiska wiejskiego i doświadczył wszelkich upokorzeń niedostatku. Skutkiem
szczęśliwych zbiegów okoliczności i zapatrywań epoki pozytywizmu, miał szansę zdobyć
wykształcenie i zmienić pozycję społeczną. W wyniku publicznej zbiórki pieniędzy rozpoczął
studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie.
Kolejną cezurą w jego biografii był konflikt z profesurą krakowskiej wszechnicy, zakończony
głośnym wydaleniem z jej murów. Bezpośrednim powodem tej sytuacji była rzeźba
zatytułowana „Księga życia”, którą otaczała atmosfera skandalu. Los uśmiechnął się do niego
ponownie, gdy dzięki stypendium Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża,
by tam założyć własną pracownię i uniezależnić się od wszelkich rygorów pedagogicznych.
Zdobył też nowych protektorów, którzy nie szczędzili funduszy na jego rozwój artystyczny.
Niezwykłe prace Biegasa wzbudzały niechęć jednych, aprobatę drugich, ale nikogo nie
pozostawiały obojętnym. Na skutek stałego przebywania poza granicami kraju artysta był, i
jest nadal, bardziej znany w stolicy Francji niż w Polsce. Po jego śmierci w 1954 roku
większość prac trafiła do zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu, gdzie do dzisiaj są
organizowane czasowe prezentacje jego dorobku.
Na wystawie w Galerii „Oranżeria” będzie prezentowana ta niewielka część spuścizny, która
pozostała w Polsce. Rzeźby pochodzą ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w
warszawskiej Królikarni. Nawet w tak niewielkim wyborze dają świadectwo niezwykłego
talentu i bezkompromisowości twórcy. Rzeźby pochodzą z wczesnego okresu działalności –
czasów studiów na krakowskiej uczelni lub niewiele późniejszych, kiedy związki artysty z
krajem były najsilniejsze. Centralnym punktem wystawy będzie gipsowy odlew dzieła „Księga
życia” z 1901 roku, które w dużym stopniu zadecydowało o losach i karierze artysty.
RZEŹBA
ADAM MYJAK
Muzeum Rzeźby Współczesnej
Kurator: Anna Podsiadły
Wernisaż 25 kwietnia 2015 r., godz. 14.00
Wystawa potrwa do 7 czerwca 2015 r.
Pełniący aktualnie funkcję rektora ASP w Warszawie – Adam Myjak – zaprezentuje w
Orońsku kilkanaście najnowszych swoich prac wykonanych na przestrzeni ostatniej dekady z
różnych materii rzeźbiarskich. Wystawie towarzyszyć będzie obszerny, pięknie wydany
katalog zawierający bogaty materiał ilustracyjny i dokumentacyjny.
Adam Myjak jest rzeźbiarzem o ogromnej ekspansywności. Bliski prądowi tzw. Nowej
figuracji lat 70-tych od początku swojej drogi artystycznej tworzy cykle prac o wieloznacznej,
aluzyjnej treści, otwartej na interpretacje. Fascynują go tradycyjne formy rzeźbiarskiego
portretu i popiersia, poprzez które omawia intymną przestrzeń problemów egzystencjalnych
skupionych wokół człowieka współczesnego i jego kondycji. Działa formą zwartą,
monumentalną, pełną wewnętrznej energii, czasem ekspresyjną, a czasem kubizującą, łącząc
ją z wymową podkreślającego modelunek koloru. W materiale (marmur, brąz, terakota,
sztuczny kamień, stiuk, beton, blacha cynkowa, drewno) odnajduje Myjak cały potencjał
możliwości estetycznych i wyrazowych. Przy niezmiennej treści zmianie ulegają działania w
obrębie formy. Przemieszcza rysy, deformuje je, poddaje wewnętrznemu wirowi, wtapiając w
materię rzeźby blizny i pęknięcia. Innym razem działa powierzchnią wypolerowaną, obłą,
gładką. Są to formy zastygłe w momencie metamorfozy przed ostatecznym
skrystalizowaniem.
►Kalendarium: Adam Myjak (ur. 1947) w latach 1965 – 1971 studiował na Wydziale
Rzeźby warszawskiej ASP w pracowniach: prof. Stanisława Kulona, prof. Stanisława
Słoniny, Zofii Demkowskiej i Bohdana Chmielewskiego. Dyplom z wyróżnieniem w
pracowni prof. Bohdana Chmielewskiego uzyskał w 1971. W tym też roku rozpoczął pracę
pedagogiczną na macierzystej uczelni na Wydziale Rzeźby, został również kierownikiem
artystycznym pisma Nowy Wyraz (do 1979.). W 1990. mianowany profesorem, przez cztery
kadencje sprawował funkcję rektora ASP w Warszawie; funkcję tę pełni również aktualnie.
Pracuje także na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie prowadząc Zakład Rzeźby. Brał
udział w kilkuset wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, m.in.: w Marsylii,
Budapeszcie, Lizbonie, Madrycie, Paryżu.
► Wybrane wystawy indywidualne: 1970 – Galeria Rzeźby, FSO na Żeraniu, Warszawa;
1972 – Adam Myjak. Portret, Galeria Rzeźby, Warszawa; 1973 – Salon BWA, Bydgoszcz;
1974 – Galeria Sztuki BWA, Zamek, Szczecin; 1975 – Rzeźby Adama Myjaka, BWA, Lublin
[kat.]; BWA Arsenał, Poznań; 1976 – BWA, Bydgoszcz; 1977 – Galeria Kordegarda,
Warszawa [kat.]; Dom Sztuki, Rzeszów [kat.]; 1978 – Thermain Hotel, Karlove Vary [z M.
Wejmanem]; Galeria Sztuki i Literatury Ewy Dijk-Borkowskiej, Amsterdam; 1980 – Adam
Myjak, Janusz Pastwa, Galeria Atlantis, Duisburg; 1981 – Muzeum im. Wilhelma
Lembrücka, Duisburg [kat.]; 1982 – BWA Awangarda, Wrocław; 1988 – Galeria Studio,
Warszawa [kat.]; Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź; 1989 – [wystawa retrospektywna]
Muzeum m. Bochum, Bochum; BWA Arsenał, Poznań; Galeria 72, Muzeum Okręgowe,
Chełm; 1990 – KUL, Lublin; Galerie an der Bergstrasse, Weinheim; 1991 – Instytut Kultury
Polskiej, Praga i Bratysława; Muzeum Trnava, Trnava; 1992 – Adam Myjak – dedykacja,
Galeria Studio, Warszawa; 1993 – Galeria Zachęta, Warszawa, Centrum Rzeźby Polskiej,
Orońsko [kat.]; 1994 – Muzeum Okręgowe, Legnica [kat.]; 1998 – Muzeum Przyrodnicze
Solińskiego Parku Narodowego, Międzyzdroje; 1999 – Galeria Studio, Warszawa [kat.]; 2000
– Galeria Zamek, Reszel; 2003 – Adam Myjak. Rzeźba, Galeria Sztuki Współczesnej Profil,
CK Zamek, Poznań [kat.]; 2005 – Rzeźby i rysunki, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki,
Warszawa [kat.]; Rzeźba i rysunek, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu; Adam
Myjak. Rzeźba, Małopolska Galeria Sztuki „Dwór Karwacjanów”, Gorlice [kat.]
►Realizacje monumentalne: 1970 – Pomnik konia krwiodawcy w Drwalewie [wg projektu
M. Wnuka, wspólnie z J. Pastwą]; 1984 – Pomnik Tadeusza Kościuszki w Połańcu n. Wisłą;
1987 – Pomnik Kadetów Polskich poległych w III Powstaniu Śląskim w Gogolinie [z
Januszem Pastwą]; 1998 – Grób Nieznanego Żołnierza w Częstochowie [z Januszem Pastwą];
Ptaki na fasadzie budynku Hestii w Sopocie; 1999-2000 – Filozofowie, budynek Biblioteki
Uniwersyteckiej w Warszawie; 2002 – Kwadryga na Teatrze Wielkim w Warszawie [z
Januszem Pastwą]; 2006 – Pomnik Homo Homini w Kielcach
►Wybrane nagrody, stypendia: 1968 – II nagroda w Konkursie 25-lecia Ludowego
Wojska Polskiego za rzeźbę Zwycięstwo; 1971 – medal i stypendium twórcze MKiS za pracę
Zamieranie na III Ogólnopolskiej Wystawie Rzeźby Młodych w Krakowie; II nagroda za
rzeźbę Stary aktor w Ogólnopolskim Konkursie Człowiek-Praca-Środowisko; 1973 –
Nagroda m. Krakowa za rzeźbę Katedra; 1974 – Stypendysta MKiS; Srebrny medal na IV
Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie; 1976 – Brązowy Krzyż za zasługi dla obronności
kraju; 1977 – Laureat plebiscytu 20 najwybitniejszych młodych Polaków; 1979-1983 –
Dwuletnie stypendium Wilhelma Lembrücka w Duisburgu (Niemcy); 1979 – Nagroda
Hiszpańskiej Federacji Żeglarskiej za rzeźbę Żagiel podczas VII Międzynarodowego
Biennale Sport w sztukach pięknych w Barcelonie; Nagroda II stopnia Prezesa Rady
Ministrów za twórczość artystyczną w dziedzinie plastyki; 1983 – Wyróżnienie w Konkursie
na Pomnik Powstania Warszawskiego; 1987 – Nagroda Honorowa podczas X
Międzynarodowego Biennale Sztuki Krajów Nadbałtyckich w Rostocku; 1990 – Doroczna
nagroda Projektu Pryzmat za rok 1989; 2002 – Doroczna Nagroda Ministra Kultury; 2004 –
Artysta otrzymał tytuł Zasłużonego dla Międzyzdrojów; 2005 – Złoty medal Gloria Artis za
zasługi na polu kultury
►Wybrana bibliografia: Bożena Kowalska, Adam Myjak. Rzeźbiarz mijającego czasu,
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 2005
https://www.traditionrolex.com/26