https://www.traditionrolex.com/26

Radom Kulturalny
Facebook YouTube
« wróć do SZTUKA
  • 15-04-2015

    Zapraszamy na nowe wystawy w Orońsku




    ANDRZEJ BEDNARCZYK

    „RYTUAŁ NARCYZÓW”

    Wystawa w ramach projektu „Pole Narcyzów”

    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

    Galeria „Kaplica”

    Wernisaż 18 kwietnia o godz. 14.30

    Wystawa czynna do 7 czerwca 2015

    Kurator: Monika Bartoszek

    Artystę zaintrygowała postać Narcyza. Mit o młodzieńcu zakochanym we własnym obliczu,

    jest obecny w światowej kulturze od starożytności po dzień dzisiejszy. Tak długie trwanie

    zapewnia mu interesująca, a jednocześnie malownicza historia, rozpatrywana z wielu

    perspektyw, z filozoficzną i psychologiczną na czele. Do jednego z najbardziej

    rozpoznawanych i uniwersalnych symboli próżności sięgali zarówno twórcy literatury, jak i

    reprezentanci sztuk plastycznych.

    Andrzej Bednarczyk powołał do życia Narcyza współczesnego, choć posłużył się kulturowym

    cytatem – wiernie odtworzył i powielił figurę Narcyza ze słynnego obrazu Caravaggia.

    Materia rzeźbiarska jest przy tym wyłącznie tłem akcji, polem przyjmującym na siebie

    kompozycje graficzne. Nawiązuje się pewnego rodzaju dialog z otoczeniem, powstają

    tekstowe lub obrazowe komunikaty, skierowane do widza. Zewnętrzna powłoka ciała staje

    się czymś na kształt słupów ogłoszeniowych, plansz reklamowych, przebrań. Treścią przekazu

    mogą być słowa lub cytaty, teksty z gazet, reklamy, rysunki geometryczne, fotografie,

    fragmenty map itp. Żaden z „naskórków” nie jest jednorodny. Prezentowany w orońskiej

    „Kaplicy” współczesny Narcyz nie wpatruje się już jednak w taflę wody. Jego żywiołem staje

    się ekran telewizora i to z niego czerpie pożywkę dla miłości własnej.

    W trakcie wernisażu będzie prezentowany performance „Ceci n’est pas un corps” (To nie jest

    ciało) w wykonaniu Prince Negatif, czyli Łukasza Błażejewskiego. Tytuł performace’u to

    parafraza słynnego obrazu René Magritta „Ceci n’est pas une pipe” (To nie jest fajka). Artysta

    często posługuje się własnym ciałem jako środkiem wyrazu, medium. W czasie akcji na jego

    plecach zostanie wytatuowane zdanie „Ceci n’est pas un corps”. Będzie to symboliczne

    przekazanie ciała sztuce. Ciało stanie się obiektem.

    Andrzej Bednarczyk urodził się w Leśnej w 1960 r. Studiował na Wydziale Grafiki a następnie

    na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z malarstwa pod

    kierunkiem doc. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 roku. Obecnie prowadzi

    pracownię malarstwa i pełni funkcję Kierownika Katedry Malarstwa w macierzystej uczelni.

    W 2009 r. uzyskał tytuł profesora. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię, rysunek, tworzy

    instalacje, obiekty, sztukę książki.



    BOLESŁAW BIEGAS

    „KSIĘGA ŻYCIA”

    Wystawa ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarnii (Oddział Muzeum

    Narodowego w Warszawie)

    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

    Galeria „Oranżeria”

    Wernisaż 18 kwietnia o godz. 14.00

    Wystawa czynna do 7 czerwca

    Kuratorzy: Monika Bartoszek, Jarosław Pajek

    Bolesław Biegas (1877–1954) to jeden z najbardziej oryginalnych polskich artystów, który

    swój niepowtarzalny styl zawdzięcza trudnej, a jednocześnie pełnej cudownych zwrotów

    akcji biografii.

    Ten utalentowany rzeźbiarz, malarz, dramatopisarz i teoretyk sztuki wywodził się ze

    środowiska wiejskiego i doświadczył wszelkich upokorzeń niedostatku. Skutkiem

    szczęśliwych zbiegów okoliczności i zapatrywań epoki pozytywizmu, miał szansę zdobyć

    wykształcenie i zmienić pozycję społeczną. W wyniku publicznej zbiórki pieniędzy rozpoczął

    studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie.

    Kolejną cezurą w jego biografii był konflikt z profesurą krakowskiej wszechnicy, zakończony

    głośnym wydaleniem z jej murów. Bezpośrednim powodem tej sytuacji była rzeźba

    zatytułowana „Księga życia”, którą otaczała atmosfera skandalu. Los uśmiechnął się do niego

    ponownie, gdy dzięki stypendium Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża,

    by tam założyć własną pracownię i uniezależnić się od wszelkich rygorów pedagogicznych.

    Zdobył też nowych protektorów, którzy nie szczędzili funduszy na jego rozwój artystyczny.

    Niezwykłe prace Biegasa wzbudzały niechęć jednych, aprobatę drugich, ale nikogo nie

    pozostawiały obojętnym. Na skutek stałego przebywania poza granicami kraju artysta był, i

    jest nadal, bardziej znany w stolicy Francji niż w Polsce. Po jego śmierci w 1954 roku

    większość prac trafiła do zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu, gdzie do dzisiaj są

    organizowane czasowe prezentacje jego dorobku.

    Na wystawie w Galerii „Oranżeria” będzie prezentowana ta niewielka część spuścizny, która

    pozostała w Polsce. Rzeźby pochodzą ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w

    warszawskiej Królikarni. Nawet w tak niewielkim wyborze dają świadectwo niezwykłego

    talentu i bezkompromisowości twórcy. Rzeźby pochodzą z wczesnego okresu działalności –

    czasów studiów na krakowskiej uczelni lub niewiele późniejszych, kiedy związki artysty z

    krajem były najsilniejsze. Centralnym punktem wystawy będzie gipsowy odlew dzieła „Księga

    życia” z 1901 roku, które w dużym stopniu zadecydowało o losach i karierze artysty.



    RZEŹBA

    ADAM MYJAK

    Muzeum Rzeźby Współczesnej

    Kurator: Anna Podsiadły

    Wernisaż 25 kwietnia 2015 r., godz. 14.00

    Wystawa potrwa do 7 czerwca 2015 r.

    Pełniący aktualnie funkcję rektora ASP w Warszawie – Adam Myjak – zaprezentuje w

    Orońsku kilkanaście najnowszych swoich prac wykonanych na przestrzeni ostatniej dekady z

    różnych materii rzeźbiarskich. Wystawie towarzyszyć będzie obszerny, pięknie wydany

    katalog zawierający bogaty materiał ilustracyjny i dokumentacyjny.

    Adam Myjak jest rzeźbiarzem o ogromnej ekspansywności. Bliski prądowi tzw. Nowej

    figuracji lat 70-tych od początku swojej drogi artystycznej tworzy cykle prac o wieloznacznej,

    aluzyjnej treści, otwartej na interpretacje. Fascynują go tradycyjne formy rzeźbiarskiego

    portretu i popiersia, poprzez które omawia intymną przestrzeń problemów egzystencjalnych

    skupionych wokół człowieka współczesnego i jego kondycji. Działa formą zwartą,

    monumentalną, pełną wewnętrznej energii, czasem ekspresyjną, a czasem kubizującą, łącząc

    ją z wymową podkreślającego modelunek koloru. W materiale (marmur, brąz, terakota,

    sztuczny kamień, stiuk, beton, blacha cynkowa, drewno) odnajduje Myjak cały potencjał

    możliwości estetycznych i wyrazowych. Przy niezmiennej treści zmianie ulegają działania w

    obrębie formy. Przemieszcza rysy, deformuje je, poddaje wewnętrznemu wirowi, wtapiając w

    materię rzeźby blizny i pęknięcia. Innym razem działa powierzchnią wypolerowaną, obłą,

    gładką. Są to formy zastygłe w momencie metamorfozy przed ostatecznym

    skrystalizowaniem.

    ►Kalendarium: Adam Myjak (ur. 1947) w latach 1965 – 1971 studiował na Wydziale

    Rzeźby warszawskiej ASP w pracowniach: prof. Stanisława Kulona, prof. Stanisława

    Słoniny, Zofii Demkowskiej i Bohdana Chmielewskiego. Dyplom z wyróżnieniem w

    pracowni prof. Bohdana Chmielewskiego uzyskał w 1971. W tym też roku rozpoczął pracę

    pedagogiczną na macierzystej uczelni na Wydziale Rzeźby, został również kierownikiem

    artystycznym pisma Nowy Wyraz (do 1979.). W 1990. mianowany profesorem, przez cztery

    kadencje sprawował funkcję rektora ASP w Warszawie; funkcję tę pełni również aktualnie.

    Pracuje także na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie prowadząc Zakład Rzeźby. Brał

    udział w kilkuset wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, m.in.: w Marsylii,

    Budapeszcie, Lizbonie, Madrycie, Paryżu.

    ► Wybrane wystawy indywidualne: 1970 – Galeria Rzeźby, FSO na Żeraniu, Warszawa;

    1972 – Adam Myjak. Portret, Galeria Rzeźby, Warszawa; 1973 – Salon BWA, Bydgoszcz;

    1974 – Galeria Sztuki BWA, Zamek, Szczecin; 1975 – Rzeźby Adama Myjaka, BWA, Lublin

    [kat.]; BWA Arsenał, Poznań; 1976 – BWA, Bydgoszcz; 1977 – Galeria Kordegarda,

    Warszawa [kat.]; Dom Sztuki, Rzeszów [kat.]; 1978 – Thermain Hotel, Karlove Vary [z M.

    Wejmanem]; Galeria Sztuki i Literatury Ewy Dijk-Borkowskiej, Amsterdam; 1980 – Adam

    Myjak, Janusz Pastwa, Galeria Atlantis, Duisburg; 1981 – Muzeum im. Wilhelma

    Lembrücka, Duisburg [kat.]; 1982 – BWA Awangarda, Wrocław; 1988 – Galeria Studio,

    Warszawa [kat.]; Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź; 1989 – [wystawa retrospektywna]

    Muzeum m. Bochum, Bochum; BWA Arsenał, Poznań; Galeria 72, Muzeum Okręgowe,

    Chełm; 1990 – KUL, Lublin; Galerie an der Bergstrasse, Weinheim; 1991 – Instytut Kultury

    Polskiej, Praga i Bratysława; Muzeum Trnava, Trnava; 1992 – Adam Myjak – dedykacja,

    Galeria Studio, Warszawa; 1993 – Galeria Zachęta, Warszawa, Centrum Rzeźby Polskiej,

    Orońsko [kat.]; 1994 – Muzeum Okręgowe, Legnica [kat.]; 1998 – Muzeum Przyrodnicze

    Solińskiego Parku Narodowego, Międzyzdroje; 1999 – Galeria Studio, Warszawa [kat.]; 2000

    – Galeria Zamek, Reszel; 2003 – Adam Myjak. Rzeźba, Galeria Sztuki Współczesnej Profil,

    CK Zamek, Poznań [kat.]; 2005 – Rzeźby i rysunki, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki,

    Warszawa [kat.]; Rzeźba i rysunek, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu; Adam

    Myjak. Rzeźba, Małopolska Galeria Sztuki „Dwór Karwacjanów”, Gorlice [kat.]

    ►Realizacje monumentalne: 1970 – Pomnik konia krwiodawcy w Drwalewie [wg projektu

    M. Wnuka, wspólnie z J. Pastwą]; 1984 – Pomnik Tadeusza Kościuszki w Połańcu n. Wisłą;

    1987 – Pomnik Kadetów Polskich poległych w III Powstaniu Śląskim w Gogolinie [z

    Januszem Pastwą]; 1998 – Grób Nieznanego Żołnierza w Częstochowie [z Januszem Pastwą];

    Ptaki na fasadzie budynku Hestii w Sopocie; 1999-2000 – Filozofowie, budynek Biblioteki

    Uniwersyteckiej w Warszawie; 2002 – Kwadryga na Teatrze Wielkim w Warszawie [z

    Januszem Pastwą]; 2006 – Pomnik Homo Homini w Kielcach

    ►Wybrane nagrody, stypendia: 1968 – II nagroda w Konkursie 25-lecia Ludowego

    Wojska Polskiego za rzeźbę Zwycięstwo; 1971 – medal i stypendium twórcze MKiS za pracę

    Zamieranie na III Ogólnopolskiej Wystawie Rzeźby Młodych w Krakowie; II nagroda za

    rzeźbę Stary aktor w Ogólnopolskim Konkursie Człowiek-Praca-Środowisko; 1973 –

    Nagroda m. Krakowa za rzeźbę Katedra; 1974 – Stypendysta MKiS; Srebrny medal na IV

    Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie; 1976 – Brązowy Krzyż za zasługi dla obronności

    kraju; 1977 – Laureat plebiscytu 20 najwybitniejszych młodych Polaków; 1979-1983 –

    Dwuletnie stypendium Wilhelma Lembrücka w Duisburgu (Niemcy); 1979 – Nagroda

    Hiszpańskiej Federacji Żeglarskiej za rzeźbę Żagiel podczas VII Międzynarodowego

    Biennale Sport w sztukach pięknych w Barcelonie; Nagroda II stopnia Prezesa Rady

    Ministrów za twórczość artystyczną w dziedzinie plastyki; 1983 – Wyróżnienie w Konkursie

    na Pomnik Powstania Warszawskiego; 1987 – Nagroda Honorowa podczas X

    Międzynarodowego Biennale Sztuki Krajów Nadbałtyckich w Rostocku; 1990 – Doroczna

    nagroda Projektu Pryzmat za rok 1989; 2002 – Doroczna Nagroda Ministra Kultury; 2004 –

    Artysta otrzymał tytuł Zasłużonego dla Międzyzdrojów; 2005 – Złoty medal Gloria Artis za

    zasługi na polu kultury

    ►Wybrana bibliografia: Bożena Kowalska, Adam Myjak. Rzeźbiarz mijającego czasu,

    Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 2005



     



     

« wróć do SZTUKA

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy

https://www.traditionrolex.com/26