https://www.traditionrolex.com/26
TONY CRAGG
RZEŹBA
11 czerwca – 30 października 2016
Kuratorka: Eulalia Domanowska
Współpraca: Jarosław Pajek, Bogusław Dobrowolski
Tony Cragg urodził się w 1949 w Liverpoolu, jest jednym z najsłynniejszych rzeźbiarzy na
świecie. Wraz z kilkoma innymi artystami tworzy potęgę brytyjskiej sztuki. Ukończył
Wimbledon School of Art (1970–1973) i Royal School of Art w Londynie (1973–1977). W
ciągu ostatnich trzech dekad jego prace pokazywano w wielu prestiżowych muzeach,
galeriach i parkach rzeźby, takich jak m.in. Kröller-Müller Museum, Yorkshire Sculpture
Park, Muzeum Luwr, Galerie Belvedere w Wiedniu, na Biennale CAFA w Pekinie, Biennale
w Sydney, Muzeum Sztuki w Limie, Biennale w Wenecji, kilkakrotnie na Documenta w
Kassel w Niemczech. W 1988 roku reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w
Wenecji. W tym samym roku otrzymał też prestiżową Nagrodę Turnera w Londynie, a w
2002 został Komandorem Orderu Imperium Brytyjskiego. Był profesorem École Nationale
Supérieure des Beaux-Arts w Metz we Francji (1976) na Uniwersytecie Sztuki (Universität
der Künste, UdK) w Berlinie (2001–2006) oraz przez długie lata profesorem i rektorem
Akademii Sztuki w Düsseldorfie. Artysta od 1977 roku mieszka i pracuje w Wuppertalu,
gdzie założył swoje studio. Od 2006 roku prowadzi tam Park Rzeźby Waldfrieden, położony
w krajobrazowym rezerwacie przyrody. Artysta od 1979 roku współpracuje z londyńską
Lisson Gallery.
Już podczas studiów w Royal College of Art, uwagę artysty przyciągnęli tacy twórcy jak
Joseph Beuys, Mario Merz czy Richard Long. Jego myślenie o sztuce kształtowali też
przedstawiciele włoskiego arte povera. Cechą, która ujawniła się już we wczesnej twórczości,
a następnie była kontynuowana w następnych dekadach był jego innowacyjny, poszukujący
stosunek do materiału. Początkowo używał rzeczy znalezionych, gotowych, składając z nich
nowe całości, jak na przykład obiekt „Minster” z 1988 roku. W latach 90. Cragga zaczynają
pociągać klasyczne materiały rzeźbiarskie i organiczny świat natury. Pojawia się większe
zainteresowanie twórczością takich mistrzów jak Naum Gabo, Constantin Brâncuşi, a także
sztuką brytyjskiego klasyka XX wieku, Henry’ego Moore’a. Z brązu, drewna, kamienia,
szkła, ceramiki, eleganckiej stali nierdzewnej czy żywicy powstają organiczne formy, które
podlegają rotacji, perforowaniu, kompresji bądź innemu przekształceniu. Artysta czerpie
inspiracje z rozmaitych źródeł i dziedzin życia. Biologia, tak jak chemia czy fizyka, prowadzi
jego krytyczne myślenie o rzeźbie. Dzieła Tony’ego Cragga, uznawane za nową jakość w
sztuce, charakteryzuje dynamizm, witalność, malownicze i egzotyczne bogactwo zmysłowych
manifestacji materii, zaskakująca różnorodność efektów i niekonwencjonalne użycie
materiałów.
Na wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która jest największą jak do tej pory
prezentacją twórczości artysty w Polsce, pokazujemy ponad 40 różnorodnych rzeźb z lat
1984–2015, będących reprezentatywnym przeglądem jego sztuki, zwłaszcza z ostatnich 20
lat. Towarzyszą im zestawy rysunków i akwarel, będących samodzielnymi seriami dzieł
sztuki.
Ekspozycja została objęta honorowym patronatem Ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce
oraz British Council w Warszawie.
Kuratorka wystawy Eulalia Domanowska
https://www.traditionrolex.com/26