https://www.traditionrolex.com/26

Radom Kulturalny
Facebook YouTube
« wróć do SZTUKA
  • 12-06-2016

    zaproszenie do Orońska

    11 czerwca – 30 października 2016
     

    Kuratorka: Eulalia Domanowska
     

    Współpraca: Jarosław Pajek, Bogusław Dobrowolski
     

    Tony Cragg urodził się w 1949 w Liverpoolu, jest jednym z najsłynniejszych rzeźbiarzy na

    świecie. Wraz z kilkoma innymi artystami tworzy potęgę brytyjskiej sztuki. Ukończył

    Wimbledon School of Art (1970–1973) i Royal School of Art w Londynie (1973–1977). W

    ciągu ostatnich trzech dekad jego prace pokazywano w wielu prestiżowych muzeach,

    galeriach i parkach rzeźby, takich jak m.in. Kröller-Müller Museum, Yorkshire Sculpture

    Park, Muzeum Luwr, Galerie Belvedere w Wiedniu, na Biennale CAFA w Pekinie, Biennale

    w Sydney, Muzeum Sztuki w Limie, Biennale w Wenecji, kilkakrotnie na Documenta w

    Kassel w Niemczech. W 1988 roku reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w

    Wenecji. W tym samym roku otrzymał też prestiżową Nagrodę Turnera w Londynie, a w

    2002 został Komandorem Orderu Imperium Brytyjskiego. Był profesorem École Nationale

    Supérieure des Beaux-Arts w Metz we Francji (1976) na Uniwersytecie Sztuki (Universität

    der Künste, UdK) w Berlinie (2001–2006) oraz przez długie lata profesorem i rektorem

    Akademii Sztuki w Düsseldorfie. Artysta od 1977 roku mieszka i pracuje w Wuppertalu,

    gdzie założył swoje studio. Od 2006 roku prowadzi tam Park Rzeźby Waldfrieden, położony

    w krajobrazowym rezerwacie przyrody. Artysta od 1979 roku współpracuje z londyńską

    Lisson Gallery.

    Już podczas studiów w Royal College of Art, uwagę artysty przyciągnęli tacy twórcy jak

    Joseph Beuys, Mario Merz czy Richard Long. Jego myślenie o sztuce kształtowali też

    przedstawiciele włoskiego arte povera. Cechą, która ujawniła się już we wczesnej twórczości,

    a następnie była kontynuowana w następnych dekadach był jego innowacyjny, poszukujący

    stosunek do materiału. Początkowo używał rzeczy znalezionych, gotowych, składając z nich

    nowe całości, jak na przykład obiekt „Minster” z 1988 roku. W latach 90. Cragga zaczynają

    pociągać klasyczne materiały rzeźbiarskie i organiczny świat natury. Pojawia się większe

    zainteresowanie twórczością takich mistrzów jak Naum Gabo, Constantin Brâncuşi, a także

    sztuką brytyjskiego klasyka XX wieku, Henry’ego Moore’a. Z brązu, drewna, kamienia,

    szkła, ceramiki, eleganckiej stali nierdzewnej czy żywicy powstają organiczne formy, które

    podlegają rotacji, perforowaniu, kompresji bądź innemu przekształceniu. Artysta czerpie

    inspiracje z rozmaitych źródeł i dziedzin życia. Biologia, tak jak chemia czy fizyka, prowadzi

    jego krytyczne myślenie o rzeźbie. Dzieła Tony’ego Cragga, uznawane za nową jakość w

    sztuce, charakteryzuje dynamizm, witalność, malownicze i egzotyczne bogactwo zmysłowych

    manifestacji materii, zaskakująca różnorodność efektów i niekonwencjonalne użycie

    materiałów.
     

    Na wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która jest największą jak do tej pory

    prezentacją twórczości artysty w Polsce, pokazujemy ponad 40 różnorodnych rzeźb z lat

    1984–2015, będących reprezentatywnym przeglądem jego sztuki, zwłaszcza z ostatnich 20

    lat. Towarzyszą im zestawy rysunków i akwarel, będących samodzielnymi seriami dzieł

    sztuki.

    Ekspozycja została objęta honorowym patronatem Ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce

    oraz British Council w Warszawie.

    Kuratorka wystawy Eulalia Domanowska

     

« wróć do SZTUKA

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy

https://www.traditionrolex.com/26