Facebook YouTube
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/29214501_1852402368391027_1458204408457199616_o.png?oh=b1115d0aabb249e48f7cf5331c63815e&oe=5B3E279E
  • 12-08-2013

    Pismo lustrzane, w czym tkwi jego fenomen?

    12 sierpień 2013

    Pismo lustrzane, w czym tkwi jego fenomen?
    W krajach zachodnich typowy zapis biegnie od lewej do prawej strony, jednakże jak nazwać zapis, w którym każda litera odwrócona jest w płaszczyźnie pionowej a wszystkie słowa zapisane są w odwrotnym kierunku?
    Tego typu zaszyfrowane zdania zwane są „lewografią” bądź pismem lustrzanym i można je odczytać za pomocą lustra. Mimo dużego zainteresowania tym rodzajem pisma naukowców jeszcze bardziej interesują osoby, które pismem lustrzanym posługują się mimowolnie. Teorie naukowe na temat „tajemniczego szyfru”

    Teorii naukowych obrazujących przyczyny w wyniku których dziecko bądź dorosły posługuje się pismem lustrzanym jest kilka. Jedna z nich mówi, iż ślad pamięciowy jest przechowywany (zazwyczaj) w lewej półkuli, która jest w wieku dziecięcym dominującą częścią mózgu, z kolei lustrzany obraz kierowany jest do półkuli prawej. Stąd też wniosek, iż w mózgu dziecka często wygrywa półkula, w której przechowywane jest pismo lustrzane a które dziecko próbuje odwzorować na kartce papieru. Inna teoria mówi, iż taka sytuacja spowodowana jest zaburzeniami różnicowania percepcyjnego, jak i problemami z płynnym odczytywaniem odwróconego tekstu. Z kolei zgodnie z koncepcją motoryczną, którą potwierdza większość badań klinicznych, pojawienie się lewografii u dzieci nie jest oznaką zaburzeń percepcyjnych, ale objawem niewykształcenia spójnego kierunku pisania.

    A co jeżeli pismo lustrzane pojawia się u dorosłych? W tej kwestii naukowcy są zgodni, używanie pisma lustrzanego przez osobę dorosłą jest oznaką upośledzenia umysłowego lub rozproszenia uwagi, które powodują iż pisząc lewą ręką, osoby te nie są w stanie dostosować ruchu dłoni.

    Pismo lustrzane objawem opóźnionego rozwoju poznawczego?

    Pomimo najnowszych badań i wniosków zaprzeczających związkowi pomiędzy używaniem pisma lustrzanego a zaburzeniami na tle intelektualnym, mit ten wciąż jest obecny w dzisiejszej rzeczywistości. Jednakże należy wiedzieć, iż występowanie lewografii nie wiąże się z możliwościami intelektualnymi dziecka. Również nieprawdziwe jest przeświadczenie, iż to dzieci leworęczne częściej używają pisma lustrzanego. Faktem, o którym warto wiedzieć, jest to, iż używanie tego rodzaju pisma może się jedynie wiązać z wiekiem dziecka, jednakże decydujący wpływ na to zjawisko ma stopień przyswojenia języka pisanego przez dziecko.

    Co więcej, naukowcy potwierdzają, iż pismo lustrzane zdarza się na tak zwanym etapie przejściowym, pomiędzy brakiem umiejętności posługiwania się pismem a nabyciem owych umiejętności. Ponadto należy być świadomym tego, iż dzieci często w trakcie nauki pisania popełniają błędy sekwencyjne, które polegają na odwracaniu sąsiadujących liter, w taki sposób, aby były one skierowane w tą samą stronę.

    Jedno z nowszych badań naukowych (Fischer, Tazouti, 2011r.) dowodzi również, iż przeważającą rolę w pojawianiu się tego zjawiska mają czynniki ruchowe a nie percepcyjne.

    Pismo lustrzane: błąd czy uogólnienie?

    Używanie pisma lustrzanego przez dzieci często postrzegane jest w kategoriach błędu, jednakże nim nie jest, powstaje jedynie w wyniku uogólnienia sposobu wykonywania czynności. Skąd takie wnioski? Dziecko, które uczy się pisać w pierwszej kolejności stara się opanować zarys kształtu liter, a dopiero później kierunek ich zapisu. Biorąc również pod uwagę fakt, iż pisanie jest czynnością uwarunkowaną kulturową, nie podlega ono generalizacji, zatem śmiało można powiedzieć, że może to warunkować dopuszczanie jednej z dwóch możliwości strategii wykonania czynności, jaką jest pisanie.

    Pismo lustrzane jest zagadką dla nauki od wielu lat. Jednakże kolejne badania i eksperymenty naukowe potwierdzają, iż przypadłość ta występująca u dziecka uczącego się pisać, nie wiąże się z zaburzeniami rozwojowymi, ale jest naturalnym procesem, występującym u podstaw poznawania i nauki zapisu liter.

    Autor: Sabina Maćkowicz
    Źródło: http://www.biomedical.pl/psychologia/pismo-lustrzane-w-czym-tkwi-jego-fenomen-4800.html

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy