Facebook YouTube
  • 31-07-2013

    Wpływ reklam na podświadomość człowieka

    31 lipiec 2013

    Wpływ reklam na podświadomość człowieka
    Reklama to rodzaj komunikowania perswazyjnego obejmujący techniki i działania podejmowane w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę. Reklamy są wszędzie. W telewizji, gazetach, na ulicach.
    Spełniają 4 podstawowe funkcje: informacyjną – spełniana poprzez przekazanie konsumentom informacji o danym produkcie, nakłaniającą – polega na przekonaniu konsumentów, ze dany produkt najlepiej zaspokoi ich potrzeby, utrwalająca – utrwalenie w konsumentach przekonania, że dany produkt jest lepszy, niż konkurencji i edukacyjną. Adresaci reklamy uzyskują ważne informację dotyczące produktu i zdobywają nową wiedzę np. reklama najnowszej suszarki do włosów z funkcją jonizacji uświadamia część społeczeństwa, że coś takiego w ogóle istnieje i ma wpływ na włosy (w suszarkach znajdują się specjalne generatory cząsteczek, jony powstają na włosach i zmieniają ich ładunek, dzięki czemu stają się one bardziej miękkie i delikatne).

    Jak to się dzieje, że dajemy się zwyczajnie nabrać na niektóre reklamy?

    W oparciu o książkę Bogdana Wojciszke „Człowiek wśród ludzi” można śmiało powiedzieć, że pierwsze doniesienia o oddziaływaniu reklam na ludzką podświadomość pojawiły się w XIX wieku, kiedy to pewien specjalista od reklam nazwiskiem James Vicary ogłosił, że podczas seansów filmowych wyświetlał na ekranie podprogowe komunikaty o treści PIJ COLE oraz JEDZ POPCORN, stwierdzając przy tym wzrost spożycia popcornu o 60% i coli o 18%. Możliwość sterowania ludźmi bez ich wiedzy wywołała masową histerię w Stanach Zjednoczonych i doprowadziła do wprowadzenia zakazu reklamy podprogowej. Eksperyment Vicary'ego okazał się jednak zwykłym oszustwem, a psycholodzy dowiedli, że jest niezwykle trudne sprawienie, by bodźce podprogowe mogły wpłynąć na ludzkie zachowanie i wymaga to nie sporo wysiłku, czy choćby maksymalnego skupienia uwagi przez osoby badane. Taki pogląd panował do niedawna...

    Podprogowe komunikaty

    To informacje, które oddziałują na mózg bez jego świadomości ich spostrzegania. Dotyczy to  bodźców wzrokowych lub słuchowych, które trwają zbyt krótko, by mogły zostać świadomie zarejestrowane (w przypadku percepcji wzrokowej oznacza to bodźce trwające krócej niż 0,04 sekundy) albo są zamaskowane innymi bodźcami, które mają wpływać na przetwarzanie innych bodźców. Takie właśnie komunikaty umieszczane są w reklamach w dzisiejszych czasach. Oczywiście prawnie są one zabronione, jednak to wcale nie zmniejsza zainteresowania nimi. Największym sukcesem mogą poszczycić się reklamodawcy, których slogany weszły do użytku codziennego np. „a świstak siedzi i zawije je w te sreberka” czy melodyjka „coraz bliżej święta”. Niby nic takiego, małe hasełko, w którym nawet nie pojawia się nazwa produktu. Nic bardziej mylnego, bo tu już działa podświadomość, która identyfikuje hasło z konkretnym produktem. Nie jest to jednoznaczne z jego sukcesem na rynku, ale jednocześnie pokazuje jak łatwo dotrzeć do naszego umysłu. Kolejnym choć dość kosztownym sposobem na zwrócenie uwagi publiczności jest zatrudnienie w reklamach ludzi sławnych, których twarze codziennie krzyczą do nas z ekranów. Obrazy te wydają się mówić do widza – skoro oni, ci bogaci i znani wybrali nasz produkt, to wy, zwykli ludzie też możecie to mieć, mieć odrobinę tego, co mają wasi idole.

    Przeciętny Kowalski, idąc na zakupy nie zdaje sobie sprawy z tego, że dokonywany przez niego wybór produktów ma związek z reklamą. Świadomy poziom reklamy zmienia się w podświadome oddziaływanie. Faktem jest, że wybieramy produkty, które znamy z telewizji czy billboardów, a nie te, których nazw nie kojarzymy z mediów. Wydaje nam się, że w związku z tym, ze marka jest znana, lepsza jest również jakość produktów. Teoretycznie podczas zakupów nie interesuje nas tło muzyczne. Jednak psychologowie dowiedli, ze nawet ścieżka dźwiękowa z telewizyjnych reklam ma wpływ na to, co klient wkłada do koszyka. Wystarczy, że zostanie odtworzona ścieżka dźwiękowa z reklamy jogurtu, a klient znajdujący się właśnie przy regale z nabiałem wybierze reklamowany jogurt dlatego, że na jego podświadomość zadziałała muzyka.

    Ciekawostki

    Interesujący przypadek zastosowania reklamy podprogowej został zauważony w Stanach Zjednoczonych przez pewnego nastolatka, który podczas oglądania swojego ulubionego programu kulinarnego spostrzegł, że ekran mrugnął mu w pewnym momencie w dziwny sposób. Ponieważ nagrywał ten odcinek postanowił obejrzeć ów fragment w zwolnionym tempie. Był zaskoczony kiedy zobaczył pojawiające się na ekranie na ułamek sekundy logo sieci McDonald. Firma  zaprzeczyła jakoby miała stosować reklamę podprogową, a producent programu oświadczył, że to była pomyłka techniczna.

    Plakat reklamujący film „Milczenie Owiec” to kobieta z charakterystyczną ćmą na ustach. Pomysł dobry sam w sobie, ale okazuje się, że twórcy sięgnęli głębiej i ukryli przekaz, który umyka ludzkiemu oku w pierwszym rzucie. Czaszka na głowie owada to tak naprawdę tylko grupa kobiet – złudzenie optyczne.

    Podsumowując można śmiało powiedzieć, że nie da się uchronić przed reklamą. Jesteśmy atakowani z każdej strony i to z ogromną częstotliwościową. Zazwyczaj nawet nie rejestrujemy w naszej świadomości wszystkich plakatów i billboardów, które mijamy na ulicy. Za nas utrwala to mózg. Pozostaje nam albo zakazać publikowania reklam, ale wtedy pozbawieni zostaniemy funkcji informacyjnej, albo pogodzić się z faktem ich oddziaływania i poznając mechanizm perswazji świadomości spróbować zniwelować wpływ, jaki na nas wywierają.

    W Internecie można znaleźć wiele ciekawych filmów na ten temat. Po obejrzeniu niektórych z nich można zdać sobie sprawę ilu podprogowych komunikatów nie zauważaliśmy. Są wszędzie. Nawet w bajkach dla najmłodszych.

    Autor: Julia Skonieczna
    Źródło: http://www.biomedical.pl/psychologia/wplyw-reklam-na-podswiadomosc-czlowieka-5164.html

Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy