https://www.traditionrolex.com/26
Jest to kolejna z cyklu wystaw środowiskowych, tym razem zaprezentuje się środowisko Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Idea zakłada zaprezentowanie dorobku dydaktyków związanych z tą uczelnią. Uczestnikami wystawy są pracownicy trzech katedr: Rzeźby, Ceramiki i Szkła. Ekspozycja ukazuje szeroki wachlarz aktualnych dokonań twórców w odniesieniu do form i działań w przestrzeni. Składają się na nią zdarzenia oraz obiekty wykonywane z różnorodnych tworzyw przy użyciu rozmaitych technik, zarówno klasycznych jak i wykorzystujących nowe media. Przedstawione prace to konfrontacja indywidualnych postaw stanowiących odpowiedź na wyzwania sztuki najnowszej. Całość ma być próbą odpowiedzi na pytanie o kondycję współczesnej rzeźby. Projekt wpisuje się w cykl wystaw w Centrum Rzeźby Polskiej prezentujących poszczególne ośrodki akademickie. Specyfiką uczelni wrocławskiej jest funkcjonowanie w jej strukturze jedynego w Polsce Wydziału Ceramiki i Szkła. Jego program kształcenia, obok zagadnień związanych z wzornictwem i konserwacją, obejmuje też unikatowe realizacje w materiale i nawiązujące do niego działania intermedialne. Pokrywa się to z doświadczeniami rzeźbiarzy i uzasadnia wspólną prezentację, która w pełni świadczy o potencjale środowiska.
Kuratorami wystawy są reprezentanci każdej z katedr: prof. Aleksander M. Zyśko, dr Bożena Sacharczuk i as. Marzena Krzemińska-Baluch, a koordynatorem ze strony CRP jest Jarosław Pajek.
inicjatorem wystawy jest prof. Krzysztof Rozpondek - członek Rady Programowej CRP w Orońsku
Wystawę będzie można oglądać w Muzeum Rzeźby Współczesnej
Stanisław Brach „Pomiędzy formą a przestrzenią"
Stanisław Brach, absolwent Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP, (….) wybrał ceramikę jako tworzywo artystycznej ekspresji, wykorzystując jej potencjał zarówno w obszarze działań rzeźbiarskich, jak i na płaszczyźnie paramalarskiej.
Od wielu lat jednym z najbardziej pasjonujących artystę zagadnień jest problem wzajemnych relacji pomiędzy formą przestrzenią, postrzeganą nie tyle jako obszar, w jakim dany obiekt zostaje wyeksponowany, w jakim umieści go artysta, ale przestrzenią będącą sferą integralnie powiązaną z formą stanowiącą jej immanentną
część. Najnowsze rzeźby Stanisława Bracha to konstrukcje, w których
spotykają się cięte płaszczyzną bryły i ażurowe struktury wypełnione światłem i powietrzem. Sprawiają one wrażenie obiektów, które pozostają wciąż w toku ewolucji, których postać nie stanowi jeszcze domkniętej całości. Artysta nie skupia się jedynie na formie i kolejnych odsłonach jej możliwych wariantów, prymarnym w jego działaniach artystycznych pozostaje zawsze temat oscylujący wokół ludzkiej postaci. Człowiek ze swoimi emocjami, pozostający w skomplikowanych relacjach ze światem to temat, który, jak przyznaje artysta, od lat pozostaje dla niego niewyczerpanym źródłem inspiracji.
Barbara Banaś
Kurator: Jarosław Pajek
Galeria OranżeriaWystawa: Krzysztof M. Bednarski "Moby Dick - Jądro ciemności"
Moby Dick (a właściwie Moby Dick albo Wieloryb), to tytuł głośnej powieści Hermana Melvilla (1851), legendarnego eposu o łowcach wielorybów.
Ćwierć wieku temu Krzysztof Bednarski znalazł nad brzegiem Wisły
kadłub jachtu, który natychmiast skojarzył z tym tematem, poprzez podobieństwo wyglądów. Od tej pory stał się on jego artystyczną obsesją i źródłem niekończących się inspiracji. W kolejnych latach, w różnej skali i w różnych materiałach, dokonywał transformacji tego kształtu, wykorzystując jego plastyczne walory. Interpretacje te układają się w długie, konsekwentne serie dzieł o niezaprzeczalnych rzeźbiarskich cechach, a jednocześnie wpisują się w romantyczną poetykę literackiego pierwowzoru.
Kurator: Mariusz Knorowski
Galeria Kaplicahttps://www.traditionrolex.com/26