https://www.traditionrolex.com/26
Wiosenna Suita
Zespół Jarka Śmietany w składzie:
Marek Napiórkowski – gitara
Maciej Sikała – saksofon
Adam Czerwiński – perkusja
Marcin Lamch – kontrabas
Paweł Tomaszewski – fortepian
Wiesław Pieregorólka – dyrygent
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie: Jarek Śmietana – Suita Wiosenna
Spring Suite
komp. Jarek Śmietana
Zachęcony ogromnym sukcesem pięcioczęściowego utworu “Autumn Suite” (znakomite krytyki, nominacja do nagrody ”Fryderyk 2004”, kilkadziesiąt wykonań na całym świecie w tym także w Australii, entuzjastyczne przyjęcie przez słuchaczy) Jarek Śmietana zdecydował się kontynuować cykl suit napisanych na orkiestrę kameralna , kwintet dęty i kwintet jazzowy. Kolejnym utworem w tym charakterze jest czteroczęściowa “Spring Suite” napisana na przełomie 2008 i 2009 roku.
W odróżnieniu od “Autumn Suite” nowy utwór powstał w oparciu o pełną orkiestrę symfoniczna i kwintet jazzowy.
W sensie stylistycznym utwór jest z pogranicza muzyki jazzowej i symfonicznej, czy jak kto woli poważnej, okresu post romantycznego. Suita łączy elementy jazzowej improwizacji trzech solistów (gitara, saksofon, fortepian) z sekcją rytmiczna (kontrabas i perkusja) oraz barwnymi, czasem delikatnymi a czasem potężnymi partiami orkiestrowymi, co w efekcie daje nowe spojrzenie zarówno na muzykę klasyczną jak i na jazz. Autor zwrócił szczególna uwagę na operowanie nastrojem i kolorem muzyki tak aby utwór był impresją na temat wiosny.
Pierwsza część suity “March” delikatnie wprowadza w klimat kończącej się zimy, z optymistyczną kantyleną na temat budzącej się do życia przyrody.
Druga część „April” to refleksyjna ballada pełna nadziei i pozytywnych wibracji.
Trzecia część „May” to żywa i kolorowa impresja oznajmiająca zwycięstwo wiosny nad odchodzącą zimą.
Czwarta część „Słoneczny poranek” to monumentalny finał suity optymistycznie oznajmiający niedługie nadejście lata.
Premiera „Spring Suity” odbyła się w 2010 roku 29 marca w Katowicach, z udziałem orkiestry symfonicznej NOSPRu i zakończyła się owacyjnymi brawami na stojąco oraz bardzo pochlebnym przyjęciem krytyki.
Wiesław Pieregorólka
Swą kompozytorsko-aranżerską karierę oparł na solidnej edukacji muzycznej.
Grę na fortepianie rozpoczął w wieku sześciu lat, przechodząc kolejne stopnie muzycznych kwalifikacji - najpierw podstawową, a potem średnią szkołę muzyczną
w renomowanej "szkole Szafranków" w swym rodzinnym mieście, Rybniku.
Będąc nastoletnim uczniem średniej szkoły muzycznej, grając na fortepianie i klarnecie, udziela się w wielu różnego rodzaju formacjach jazzowych. Zdobyte tu doświadczenia procentują w późniejszym, studenckim okresie jego twórczości.
Na IV Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej zdobywa bezdyskusyjnie Grand Prix, początkujące jego współpracę z wieloma wybitnymi postaciami polskiego jazzu.
Jako student kompozycji i aranżacji na jedynym w Polsce Wydziale Jazzu
i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach inicjuje powstanie big-bandu,
w którego szeregach zasiadają zarówno studenci jak i wykładowcy Akademii.
Wkrótce big-band uznany zostaje za jedyną, prawdziwie jazzową orkiestrę w Polsce.
W 1983 roku kończy studia z wyróżnieniem.
Pisze i nagrywa głównie orkiestrową muzykę jazzową, ale nie stroni też od lżejszej muzy. Nie jest mu obca piosenka. Wraz ze swą orkiestrą inicjuje w ramach opolskiego Festiwalu Polskiej Piosenki cykl koncertów monograficznych. Kilkakrotnie pełni rolę dyrektora muzycznego tego festiwalu. W gronie współpracujących z nim artystów można znaleźć przedstawicieli wszystkich pokoleń świata piosenki, teatru, filmu i estrady.
Przez z górą dziesięć lat działalności przez szeregi orkiestry przewinęła się cała śmietanka polskiego jazzu, a orkiestra współpracowała z wieloma renomowanymi wokalistami
i instrumentalistami, odwiedzając liczne europejskie jazzowe festiwale.
W 1990 roku działalność orkiestry zostaje zawieszona, a jej założyciel i leader wyjeżdża na kilka lat do Stanów Zjednoczonych.
Początkowo pracuje jako dyrektor muzyczny statków wycieczkowych, kursujących pomiędzy wyspami karaibskimi oraz portami Ameryki Południowej i zachodniego Meksyku, by na ponad dwa lata osiąść w Los Angeles. Tam współpracuje głównie
z grupą producentów muzycznych, tworzących i produkujących muzykę teatralną, filmową i rewiową. Pisze, aranżuje i realizuje w studio orkiestrowe fragmenty tych produkcji.
Po powrocie do kraju, w 1995 roku związuje się z wytwórnią fonograficzną Universal Music Polska, gdzie do roku 2005 zajmuje stanowisko dyrektora artystycznego.
Z udziałem Polskiej Orkiestry Radiowej nagrywa pierwszy w Polsce projekt zespołu rockowego z orkiestrą symfoniczną pn. Perfect Symfonicznie.
Stale współpracuje z czołówką polskiej sceny muzycznej, czy to jako kompozytor, aranżer lub producent muzyczny. Gościnnie koncertuje jako dyrygent wielu rodzimych orkiestr.
https://www.traditionrolex.com/26