https://www.traditionrolex.com/26

Radom Kulturalny
Facebook YouTube
  • 22-10-2019

    Program Konferencji | Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania | 14–16 listopada 2019

    Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania
    Międzynarodowa konferencja organizowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

    14–16 listopada 2019

    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

    Konferencja jest kontynuacją cyklu zatytułowanego „Rzeźba dzisiaj” rozpoczętego w 2016 roku. Do tej pory odbyły się 3 edycje poświęcone kolejno: pojęciu rzeźby współczesnej, rzeźbie w przestrzeni publicznej, sztuce w krajobrazie i parkom rzeźby. Kolejną konferencję postanowiliśmy poświęcić pomnikom i anty-pomnikom. Kuratorkami konferencji są Eulalia Domanowska, dyrektor Centrum Rzeźby Polskiej i Marta Smolińska, profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, współtworzące program orońskich konferencji od pierwszej edycji cyklu „Rzeźba dzisiaj”.

    Robert Musil pisał: „W przypadku pomników tym, co najbardziej rzuca się w oczy jest to, że się ich nie zauważa. Nie ma na świecie niczego, co byłoby tak niewidoczne jak pomniki [...]”. James E. Young, twórca pojęcia anty-pomnika, uważa, że tradycyjne pomniki nie przypominają o upamiętnianych wydarzeniach, a wręcz przeciwnie – niwelują pod postacią uprzedmiotowionego mitu i prostych objaśnień głębokie rozumienie historii. Pomniki odciążają zatem pamięć, stając się obiektem przeniesienia odpowiedzialności, stanowiąc nie tyle formę pobudzającą do pracy pamięci, co prowadzącą do jej zaniechania i w rezultacie – do zapomnienia. Od połowy lat 80. rozwija się forma krytycznego pomnika, której jednym z czołowych przedstawicieli i zarazem teoretyków jest Jochen Gerz. To w odniesieniu do analizy jego dzieła James E. Young zaproponował termin anty-pomnik. Anty-pomnik często operuje niewidzialnością, przestrzenią negatywową, bywa nomadyczny i procesualny, zapraszając odbiorców do interakcji.

    W Polsce anty-pomniki wciąż są rzadkością. Nieustająco cierpimy na statuomanię i hołubimy tradycyjne formy pomnikowe. Celem kolejnej edycji konferencji „Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku nie jest jednak ubolewanie nad tym, jak wiele złych pomników w Polsce powstało i wciąż powstaje, lecz przeanalizowanie najciekawszych anty-pomników z całego świata i próba wskazania innych wzorców niż tradycyjne, figuratywne i pełne patosu.

    Zostaną postawione m.in. następujące pytania:

    • Jakie formy upamiętniania są adekwatne do współczesnej mentalności odbiorców, żyjących w epoce postmedialnej, zdominowanej przez rzeczywistość wirtualną?
    • Jakie anty-pomniki są zdolne upamiętniać wybrane wydarzenia w czasach kryzysów i migracji?
    • Czy anty-pomnik może funkcjonować w przestrzeni wirtualnej?
    • Jakie wydarzenia najczęściej podlegają upamiętnianiu przez anty-pomniki?
    • Czy od czasów pierwszych dzieł Jochena Gerza ustalił się już kanon anty-pomników?
    • Jakie artystki i artyści są dziś najwybitniejszymi twórcami anty-pomników?
    • W jaki sposób anty-pomnik staje się procesualny i interaktywny?
    • Anty-pomniki a kontekst polityczno-historyczny?
    • Jaką rolę anty-pomnik przypisuje odbiorcom?
    • Definicje i różne rodzaje anty-pomników.
    Organizator:
    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

    Partnerzy: 
    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
    British Council
    Prohelvetia
    Austriackie Forum Kultury
    Instytut Goethego

    Patroni medialni:
    Magazyn SZUM
    Fundacja Bęc Zmiana
    Notes na 6 tygodni





    RZEŹBA DZISIAJ 4: ANTY-POMNIK: NIETRADYCYJNE FORMY UPAMIĘTNIANIA 

    SCULPTURE TODAY 4: ANTI-MONUMENT: NON-TRADITIONAL FORMS OF COMMEMORATION 

    Międzynarodowa konferencja zorganizowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 

    International conference organized by the Centre of Polish Sculpture in Orońsko 

    14–16 listopada 2019 / 14–16 November 2019 

    Program / Time Schedule 

    14 listopada 2019 (czwartek) / 14 November 2019 (Thursday) 

    10.00 – Powitanie gości i otwarcie konferencji – Eulalia Domanowska – dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej 

    Welcome speech – Eulalia Domanowska – Director of the Centre of Polish Sculpture in Orońsko 

    10.15 – Wprowadzenie w ideę i strukturę programu konferencji 

    – prof. UAP dr hab. Marta Smolińska – moderatorka konferencji Introduction into the programme and the subject matter of the conference – prof. UAP dr hab. Marta Smolińska – Chair of the conference 

    Sekcja I / Part I 

    10.30 – dr Wojciech Szymański, adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Nowoczesnej w Instytucie 

    Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego / Assistant Professor in the Department of the History of Modern Art and Culture Warsaw University Pomnik – nie-pomnik, pamięć – nie-pamięć: tradycyjne i nietradycyjne formy upamiętniania Zagłady na krakowskim Podgórzu / Monument – Non- monument; Memory Non-memory: traditional and non- traditional forms of commemoration of Holocaust at Pogórze District in Cracow 

    11.00 – Dr Justyna Balisz-Schmelz, adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Nowoczesnej Instytutu 

    Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego; wykładowca Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego / Assistant Professor in the Department of History of Art at Warsaw University; Lecturer at the Faculty of Polish Studies at the Jagiellonian University Antypomnik a medialne ramy pamięci / Anti-monuments and Media Constructed Memory 

    11.30 – Zhanna Kadyrova – artystka, Ukraina / artist, Ukraine Uwagi o swojej praktyce artystyczej / Remarks on her artistic practice 

    11.50 – Paulina Pukyte, artystka, autorka tekstów, kuratorka, Londyn–Wilno / an artist, writer, curator, 

    London–Vilnius Tam i nie tam: (Nie)możliwość pomnika / There and Not There: (Im)possibility of a Monument 

    12.20 – dr Katarzyna Krzykawska, Katedra Sztuki Krajobrazu, SGGW, Warszawa / Department of Landscape 

    Art, University of Life Sciences, Warsaw Upadli bohaterowie późnej demokracji / The Fallen Heroes of Late Democracy 

    12.50–13.30 – dyskusja / discussion 

    13.30–14.30 – przerwa obiadowa / lunch break 

    14.30–15.00 – oprowadzanie po wystawie Macieja Szańkowskiego – Anna Maria Leśniewska, kuratorka ekspozycji / guided tour at the exhibition of Maciej Szańkowski – Anna Maria Leśniewska, curator of the exhibition 

    Sekcja II / Part II 

    15.00 – dr hab. Corinna Tomberger, niezależny badacz, autorka tekstów, Berlin / freelance researcher, 

    writer, Berlin Nacjonalizacja anty-pomnika: refleksje na temat niemieckiej polityki pamięci po 1989 roku/ Nationalizing the Anti-monument: Thoughts on German Policies of Remembrance after 1989 

    15.30 Taave Talvi, artysta, Katedra Instalacji i Rzeźby Estońskiej Akademii Sztuki / artist, Department of 

    Installation and Sculpture of Estonian Academy of Arts Projekt Paldiski. Studium przypadku / Project Paldiski. Case Study 

    16.00 – prof. dr Miško Šuvaković, Wydział Mediów i Komunikacji Uniwersytetu Sztuki w Belgradzie 

    / Faculty of Media and Communication at the University of Arts in Belgrade Anty-pomniki w byłej Jugosławii / Anti-monuments in former Yugoslavia 

    16.30–18.00 – dyskusja / discussion 

    15 listopada 2019 (piątek) / 15 November 2019 (Friday) Sekcja I / Part I 

    10.00 – prof. UAP dr hab. Marta Smolińska Podsumowanie pierwszego dnia konferencji / Conclusion of the first day of the conference 

    10.30 – dr Agnieszka Kłos, Katedra Historii Sztuki i Filozofii Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu / Department of History of Art and Philosophy, Academy of Fine Arts in Wrocław Przestrzenie Birkenau / Spaces of Birkenau 11.00 – Ágnes Erőss, Wydział Nauk Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie / Faculty of Sciences at 

    Eötvös Loránd University in Budapest Geografia anty-pomnika: badanie roli przestrzeni i przestrzenności w miejscu pamięci / The Geography of a (Counter) Memorial: exploring the role of space and spatiality in a memorial site 

    11.30 – Anne Peschken i Marek Pisarsky, artyści wizualni, Polska–Niemcy / visual artists, Poland–Germany Wędrująca boja – mobilny anty-pomnik o otwartej treści / A Wandering Buoy – an open content, mobile anti-monument 

    11.50 – dr Siri Peyer, asystent w Lucerne School of Art and Design / Assistant lecturer at Lucerne School of 

    Art and Design „Robert Walser-Sculpture” (2019) – Nietrwałe pomniki Thomasa Hirschhorna / The Robert Walser- Sculpture (2019) – The Precarious Monuments of Thomas Hirschhorn 

    12.20 – Æsa Sigurjónsdóttir, profesor nadzwyczajny historii sztuki i teorii sztuki na University of 

    Iceland / Associate Professor of History of Art and Art Theory at the University of Iceland Agonistyczna interwencja i dyskurs polityczny w mieście. Anty-pomnik i wpływ wystaw plenerowych w Reykjavíku/ Agonistic Intervention and Political Discourse in the City. Anti-monument and the Impact of Open Air Exhibitions in Reykjavik 

    12.50–13.30 – dyskusja / discussion 

    13.30–14.30 – przerwa obiadowa / lunch break 

    14.30–15.15 – spacer po Parku Rzeźby, oprowadzanie po wystawie Marleny Kudlickiej z kuratorką wystawy Dorotą Monkiewicz oraz Visitation z kuratorką wystawy Weroniką Elertowską; premierowa prezentacja pracy Maurycego Gomulickiego „Queen” oraz Joanny Krzysztoń & Grzegorza Rogali „Antypody” / walk around the Sculpture Park, guided tour of Marlena Kudlicka’s exhibition with Dorota Monkiewicz – curator of the exhibition and Visitation with Weronika Elertowska – curator of the exhibition; premiere presentation of Maurice Gomulicki's "Queen" and Joanna Krzysztoń & Grzegorz Rogala "Antipodes" 

    Sekcja II / Part II 

    15.15 dr Patrycja Cembrzyńska, autorka tekstów, Kraków / writer, Cracow W innym rytmie. Anty-pomniki i kontrkultura / In a Different Rhythm. Anti-monument and Counter- Culture 

    15.45 – Alejandro Martin Naranjo, kurator i producent w ESPRONCEDA – Center for Art & Culture, 

    Barcelona / curator and producer in ESPRONCEDA – Center for Art & Culture, Barcelona Odnawianie przestrzeni publicznej za pomocą wirtualnych dzieł sztuki we współczesnym kontekście prawdziwego / wirtualnego życia obywateli / Refurbishing the Public Space by Virtual Artworks in a Contemporary Context of Real / Virtual Citizens Life 

    16.15 – Agnieszka Sural, krytyk sztuki, Warszawa / art critic, Warsaw Pomnik neurotyków. Kałuża Oskara / A Monument of Neurotics. Oskar’s puddle 

    16.35 – Wojciech Kozłowski, dyrektor BWA w Zielonej Górze / Director of BWA Gallery in Zielona Góra Roberta Kaji anty-pomnik Wydarzeń Zielonogórskich – kontekst polityczny, społeczny i artystyczny/ Robert Kaja’s Anti-monument to the Zielona Góra Events – Political, Social and Artistic Context 

    17.05 – Monika Weiss, artystka, Nowy Jork; profesor w Sam Fox School of Design, Washington University 

    in St. Louis / artist, New York; Associate Professor at Washington University's Sam Fox School of Design & Visual Arts Leżąca Brama Zwycięstwa – Pamięć, zapomnienie, płaskość, gniew. Notatki do projektu / Victorious Gate Lying Down – Memory, Amnesia, Flatness, Wrath. Project Notes 

    17.25 – dr Martin Zebracki, profesor geografii krytycznej, Uniwersytet w Leeds / Associate Professor of Critical 

    Human Geography, University of Leeds, UK 

    Tęcza: zawłaszaczanie „kolorowego” anty-normatywnego pomnika / Tęcza: The Becomings of a “Colourful” Counter-Normative Monument 

    17.45–18.30 – dyskusja / discussion 

    16 listopada 2019 (sobota) / 16 November 2019 (Saturday) 

    Panel 10.00–13.30 

    Andrzej Paruzel – artysta, Warszawa / artist, Warsaw Świadectwa obecności i nieobecności pomnika zaprojektowanego przez Władysława Strzemińskiego i Katarzynę Kobro w Koluszkach / Testimonies to the Presence and Absence of the Monument Designed by Władysław Strzemiński and Katarzyna Kobro in Koluszki 

    Agnieszka Tarasiuk – główny kustosz Muzeum Rzeźby Xawerego Dunikowskiego w Warszawie / Chief Curator of The Xawery Dunikowski Museum of Sculpture in Warsaw Pomniki w Europie Środkowo-Wschodniej / Monuments in the Central and Eastern Europe 

    dr Katarzyna Trzeciak – Katedra Krytyki Współczesnej Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie / Department of Contemporary Critique at the Polish Language Studies of Jagiellonian University in Cracow Przeciw-pamięć w czasie kryzysów wyobraźni. Rzeźby, materiały i formowanie przyszłości / Counter- memory In the Days of Imagination Crises. Sculptures, Materials and Forming the Future 

    Prezentacja filmu o Władysławie Hasiorze/ Film screening on Władysław Hasior Julita Dembowska – kurator, Galeria Władysława Hasiora / Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem / curator of Władysław Hasior Gallery / Tatra Museum in Zakopane Komentarz do filmu / Commentary on the film 

    Paweł Sosnowski – dyrektor Galerii Propaganda w Warszawie / Director of Propaganda Gallery in Warsaw Pomniki i anty-pomniki / Monuments and Anti-monuments 

    prof. dr hab. Marek Wasilewski – Wydział Intermediów Uniwersytetu Artystycznym w Poznaniu / Department of Intermedia at the University of Art in Poznań Pomnikoterapia Krzysztofa Wodiczki / Monument Therapy of Krzysztof Wodiczko 

    Około godziny 14.00/ Around 2 p.m. – zakończenie konferencji / end of the conference


    ------

    Logo CRP

    Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
    ul. Topolowa 1, 26-505 Orońsko
    Tel.: +48 48 618 40 27, +48 48 618 45 16
    Fax: +48 48 618 44 89
    E-mail: sekretariat@rzezba-oronsko.pl
    www.rzezba-oronsko.plwww.sculpture.art.pl


Pogoda

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz porcję najświeższych informacji

Nasi partnerzy

https://www.traditionrolex.com/26