https://www.traditionrolex.com/26
Już za dwa tygodnie gośćmi Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur będą zbuntowani
artyści. Łamią stereotypy, sprzeciwiają się rządom i globalizacji, przypominają zakazane gatunki.
W ich piosenkach poezja łączy się z biedą, melodia z polityką, a taniec z wolnością. Z Trynidadu,
Reunionu, Nowej Zelandii czy Hondurasu przyjadą twórcy, którzy prowokują i otwierają umysły.
Danyel Waro - muzyk i poeta, nazywany ojcem oceanicznego bluesa, stał się legendą wyspy
Reunion, gdy w latach 80. odmówił służby we francuskiej armii. Trafił wtedy na dwa lata do
więzienia. Dziś w kreolskich protest-songach, które do lat 60. były zakazane przez władze,
niezmiennie sprzeciwia się dominacji kultury francuskiej na ojczystej wyspie. Śpiewa o polityce,
rasizmie, niesprawiedliwości społecznej. Mocnemu przekazowi towarzyszą rytmy maloya, dawniej
wybijane przez niewolników pracujących na plantacjach trzciny cukrowej. Waro gra na własnoręcznie
wykonanych, tradycyjnych instrumentach i nie zgadza się na innowacje. Nie chce, by maloya stało się
lekkostrawną, globalną muzyką, dostosowaną do gustów masowego odbiorcy. Woli, by jego utwory
zachowały oryginalne brzmienie, które czasami przytłacza i wprowadza w rodzaj transu, ale nikogo
nie pozostawia obojętnym.
Podobnej, społeczno-politycznej misji podjął się Aurelio Martinez z Hondurasu. On pielęgnuje
muzyczne i taneczne tradycje Garifunów – ludu z Ameryki Środkowej, który przez dziesięciolecia
był prześladowany. „Nie pozwolimy umrzeć tej kulturze. Muszę podzielić się nią ze światem”
– mówi Martinez, szefujący zespołowi The Garifuna Collective. Sam w przeszłości był ofiarą
dyskryminacji, w szkole nie mógł używać języka garifuna ani jeść posiłków z honduraskimi
dziećmi. Gdy dojrzał, próbował poprawić los swej grupy etnicznej jako polityk. Został pierwszym
czarnoskórym parlamentarzystą w Hondurasie, ale po kilku latach, rozczarowany korupcją wrócił
do muzyki. Dziś jest przywódcą odrodzenia Garifunów. Za pośrednictwem muzyki zwraca uwagę na
niesprawiedliwość, problemy społeczne, śpiewa m.in. o HIV i AIDS, które dotykają ubogą społeczność
regionu.
Pochodząca z Trynidadu i Tobago Calypso Rose rozpoczęła karierę od przełamania tabu - w 1972
r. zdobyła zarezerwowany wcześniej dla mężczyzn prestiżowy tytuł Króla Calypso i zaczęła robić
światową karierę śpiewając o sytuacji kobiet, pożądaniu i męskich obowiązkach. Teraz ma 73 lata i
wciąż obala stereotypy – na scenie jest młodzieńcza i zmysłowa. Porywa do tańca i w niewybrednych
słowach komentuje rzeczywistość. Z uwagi na seksapil i cięty język zyskała przydomek „lwica”.
Rozpiera ją energia i radość, mimo że ma za sobą dramatyczne doświadczenia. Jako 18-latka, została
napadnięta przez trzech chłopaków. Aresztowano ich i skazano, ona jednak nigdy nie związała
się z mężczyzną, ukończyła natomiast kurs policyjny w USA. W latach 90. przeszła dwie terapie.
Mówi: „Pokonałam śmierć, więc dziękuję Bogu za życie. Jestem na scenie od blisko 60 lat i nie
zamierzam przestać”.
Z Nowej Zelandii przyjedzie wojownicza Moana Maniapoto, która od 20 lat dba o dziedzictwo
Maorysów – rdzennych mieszkańców wyspy, którzy byli dyskryminowani przez kolonialne rządy.
Każdy jej koncert to multimedialne widowisko zabierające widzów do świata ginącej kultury.
Na scenie Moanie towarzyszą wykonawcy haka – tańca wojowników, na ekranie wyświetlane są
zdjęcia pokazujące dziewicze krajobrazy Nowej Zelandii. Moana nie boi się kontrowersji ani polityki,
już w debiutanckim singlu „A.E.I.O.U.” nakłaniała młodych do aktywnego dbania o maoryskie
tradycje, a na płycie „Rua” opowiadała m.in. o konsekwencjach Traktatu z Waitangi, podpisanego
w 1840 r. przez maoryskich wodzów i brytyjskie władze. Później nagrała feministyczny hymn „Black
Pearl”. Ale nawet gdy w utworach mówi o współczesnych problemach czy polityce, znajduje
uniwersalne przesłanie, zrozumiałe na całym świecie.
Gwiazdami 9. edycji Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur będą także m.in. Tenores di
Bitti Mialinu Pira z Sycylii, Lindigo z Reunionu, John Joe Kelly z Irlandii. Impreza potrwa od 25 do 29
września w namiocie festiwalowym przed PKiN, jej tematem są Wyspy Świata. Bilety na zagraniczne
koncerty (30 zł) można kupować w: sieci eBilet, salonach Empik oraz biurze festiwalowym
mieszczącym się w Stołecznej Estradzie (ul. Marszałkowska 77/79; pon.-pt., godz. 10-17).
Festiwal, poświęcony prezentacji wielokulturowości i różnorodności świata, odbywa się od
2005 r. Udział wzięło dotąd 170 artystów z 54 krajów. Festiwal jest wydarzeniem o randze
międzynarodowej, rekomendowanym przez magazyn „Songlines” jako jedno z 25 najciekawszych
wydarzeń muzyki świata. Program tworzy Rada Programowa w składzie: Maria Pomianowska
– Dyrektor Artystyczna, Maciej Szajkowski, Marta Dobosz. Organizatorem wydarzenia jest
Stołeczna Estrada. W tym roku po raz pierwszy towarzyszy mu wydarzenie Sounds Like Poland –
międzynarodowa konferencja muzyki świata i prezentacja polskich zespołów folkowych. Festiwal
powstaje dzięki finansowemu wsparciu Urzędu m. st. Warszawy.
Więcej na: www.festival.warszawa.pl oraz www.faceboom.com/SkrzyzowanieKultur
Muzyka festiwalowa: www.soundcloud.com/wfsk oraz www.soundcloud.com/soundslikepoland
Partnerem 9. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur jest Sawa Taxi. Pasażerom taksówek tej marki
we wrześniu towarzyszyć będzie muzyka Wysp Świata. Podróżujący będą też mogli przeczytać przygotowane
specjalnie dla nich informacje o artystach.
Informacji udziela:
Go Culture. Komunikacja dla kultury
Katarzyna Petrykowska, t: + 48 790 797 611, 22 499 10 20
katarzyna.petrykowska@goculture.pl
https://www.traditionrolex.com/26